oktober soren sveistrup thriller recensie thrillzone.png
Auteur(s) Soren Sveistrup
5
Review date 29 januari 2023

De Deense Søren Sveistrup is de bedenker en scenarioschrijver van één van de meest populaire series ooit, The Killing (Forbrydelsen). Deze serie werd bekroond met diverse internationale awards en de uitzendrechten werden aan meer dan honderd landen verkocht. Sveistrup heeft een BAFTA gewonnen voor The Killing en een Emmy award voor Nikolaj and Julie. The Killing had en heeft ook veel Nederlandse fans en speciaal voor deze fans en voor alle liefhebbers van Scandinavische thrillers heeft Sveistrup nu zijn eerste boek geschreven: Oktober. Wij spraken hem over zijn nieuwe boek.

Een jaar na de dramatische verdwijning van haar dochter gaat minister van Sociale Zaken Rosa Hartung weer aan het werk. Een psychisch gestoorde man heeft de moord bekend maar het lichaam van het meisje is nooit gevonden. In een buitenwijk van Kopenhagen wordt diezelfde dag het verminkte en gemartelde lichaam van een jonge vrouw gevonden. Bij haar lichaam wordt een kastanjepoppetje aangetroffen. Rechercheurs Thulin en Hess worden op de zaak gezet en zullen als snel merken dat het niet bij dat ene lichaam blijft…

Hoofdpersoon in Oktober is de jonge, ambitieuze rechercheur Naia Thulin. Ze werkt op dit moment bij de afdeling Ernstige Misdrijven tegen Personen, maar ze wil zo snel mogelijk aan de slag bij de hippe afdeling Cybercrime. Helaas krijgt ze in haar laatste dagen op de afdeling te maken met een gruwelijke moord en daarvoor moet ze ook nog gaan samenwerken met Mark Hess, een rechercheur die bij Interpol in Den Haag niet meer welkom is. In eerste instantie verloopt hun samenwerking redelijk stroef, vooral omdat Hess nogal gesloten is en niets loslaat van wat er in hem omgaat. Geleidelijk aan raken ze echter steeds meer op elkaar ingespeeld en beginnen ze elkaar te respecteren.

Zowel Thulin als Hess komen in de typische Scandi-thriller Oktober heel goed uit de verf. In Sveistrups bekwame handen komen ze tot leven met al hun plus- en minpunten. Hoewel we het nodige over ze te weten komen, houdt Sveistrup ook nog een aantal dingen verborgen. Hierdoor zijn het interessante karakters om in een eventueel tweede deel verder uit te diepen. Ook de verhouding tussen Rosa Hartung en haar man is heel natuurgetrouw: ze groeien steeds verder uit elkaar omdat ze op een totaal andere manier met de verdwijning van hun dochter omgaan. Maar uiteindelijk, en dat zullen veel moeders herkennen, komt er een oerkracht in Rosa naar boven.

Het is moeilijk te geloven dat Oktober een debuut is: het boek is heel erg spannend en verveelt nergens. Dat Sveistrup van huis uit scenarioschrijver is komt hem bij het schrijven van dit boek goed van pas: hij schrijft heel beeldend en zuigt je meteen het verhaal in en laat je vervolgens niet meer los tot je bij het einde bent. En dan kun je alleen maar hopen dat er heel snel een tweede deel zal verschijnen met Thulin en Hess, want dit zijn karakters die wel een tijdje mee kunnen!

Kortom: wat een topthriller is Oktober! Het jaar is nog niet voorbij, maar Oktober is één van de betere thrillers van dit jaar. De (Scandinavische) thrillerfan zal zijn vingers aflikken bij dit boek. Gaat dat lezen!

Denise Wolfs

28 maart 2024 3:21

0