De omslag afbeelding van het boek Schoeters, Staf - Schijngestalten
Auteur(s) Staf Schoeters
Uitgeverij(en) Kramat
4
Review date 9 september 2017
Staf Schoeters werkt als zelfstandig auteur. Zijn schrijversdebuut verscheen al in 1980 toen hij de literaire verhalenbundel Notities bij het onvermogen op de markt bracht. Doch direct daarna richtte zijn aandacht zich op de misdaadroman. De schaduw van de adelaar werd bekroond met de Hercule Poirotprijs voor de beste Vlaamse misdaadroman. Spanning en geschiedenis, feiten en fictie vinden elkaar in een aantal historische romans. Niet verwonderlijk omdat psychologie en geschiedenis zijn hoofdvakken waren aan de Universiteit van Gent. Inmiddels een aantal boeken en jaren verder verscheen onlangs zijn ‘actuele’ thriller Schijngestalten.

Journalist Enzo Marsman is, voornamelijk door zijn geschreven producten, in staat de aandacht op zich te vestigen. In een aantal actuele onderwerpen laat hij zijn scherpe pen het werk doen en het resultaat daarvan vertaalt zich in aandacht van voor- en tegenstanders. Hij gaat akkoord om een fotoboek samen te stellen over bekende begraafplaatsen. Die klus zal een opmaat betekenen voor een geheel ander onderwerp dat uiterst actueel is en niet zo onschuldig als een veld vol overleden personen; de Islam, de moslim en het terrorisme.

Schijngestalten schetst het bewogen leven van Enzo Marsman. In een korte epiloog die zich afspeelt in 2014, wordt de lezer een beeld geschetst van het resultaat van zijn relatie met Laura, een scheiding! Daarna neemt Schoeters de lezer mee terug in de tijd waarbij het beginpunt in het jaar 2001 ligt, als de aanslag op de Twin Towers de wereldklok even laat stilstaan. De auteur weet een kleurrijke protagonist neer te zetten die het steeds weer lukt om van probleem naar probleem te bewegen, zonder dat hij zelf beseft dat zijn persoonlijke situatie ook steeds meer gaat knellen. Als voorlopig hoogtepunt wordt hij door de Belgische diplomaat Hermans de richting van de Islam-wereld in wordt gemanoeuvreerd. Uiteindelijk draait hij zich daar zodanig in dat ontsnappen nauwelijks meer tot de mogelijkheden behoort.

Schoeters gebruikt zijn uitgelezen schrijfstijl, gecombineerd met een gedegen research naar alle beschreven onderwerpen, om een even interessante als risicovolle wereld aan het papier toe te vertrouwen. Dat is de wereld van het terrorisme waar op dit moment West-Europa zo onder gebukt gaat. Tot nadenken brengt het lezen van hoe moslimfamilies zich ontwikkelen tot het absolute kwaad en welke mogelijkheden ze hierbij tot hun beschikking hebben. In dat opzicht kan Schijngestalten niet alleen als ontspannend leesvoer worden gezien maar dwingt de achterliggende boodschap de lezer wel tot nadenken. Auteur Schoeters, deze boodschap is duidelijk! Alleen jammer dat het onderwerp, vanwege de actualiteit, op dit moment een veelgebruikt en beschreven onderwerp voor auteurs is.

27 april 2024 20:49

0