De omslag afbeelding van het boek Vermeer, Suzanne - De eilanden
Auteur(s) Suzanne Vermeer
3
Review date 12 augustus 2019
De eilanden bevat zeven verhalen die zich afspelen op eilanden dichtbij en ver weg: van Ibiza tot Bali, van Curaçao tot Santorini. Zes verhalen van Suzanne Vermeer en het winnende verhaal van Vermeers "Schrijf je eigen vakantiethriller wedstrijd”. Het boekje telt slechts 120 pagina’s en kost net geen tien euro.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. De uitgever zet boeken onder dat pseudoniem voort, maar een onbekende auteur (of meerdere) schrijft de jaarlijkse zomer- en winterthriller. Lees hier onze recensies.

“Enkele reis” gaat over Wendy en Stijn die naar Gran Canaria gaan. Wendy heeft die vakantie lang tegen kunnen houden, maar verwacht dat Stijn voor haar op zijn knieën gaat. Ze is jaren daarvoor al eens op het eiland geweest en had zich toen voorgenomen er nooit meer terug te keren. In “Moord op het cruiseschip” maakt oud-inspecteur Ben de Groot een cruise van vier maanden vanuit Rotterdam. Zonder zijn overleden vrouw heeft hij er moeite mee. Als hij op het toilet een complot hoort beramen, kan hij het niet laten om op onderzoek uit te gaan. In “Reddende engel” zegt Sabina haar baan in een verzorgingstehuis vaarwel om een boek te gaan schrijven. Ze vertrekt naar Bali, vermomt zich daar, en wil verhaal halen voor wat haar geliefde opa is aangedaan. “De wedstrijd” begint met een moeder en kind die een urn uit de zee halen. De politie op Ibiza achterhaalt van wie de urn is, maar weet niet wat weduwe te verbergen heeft. In “Zomerfruit” helpt Roos haar vriendin Lise uit de brand die een date heeft en ziek is. Roos gaat naar het huis van deze Milan en weet niet hoe snel ze daar weer weg moet komen. “De huwelijksreis” gaat over diverse moorden op pasgetrouwden op Aruba. Monique wil eigenlijk niet meer naar Aruba, maar laat zich door haar aanstaande Ronald overhalen. Ze vindt de moorden wel erg interessant.

De korte verhalen zijn eigenlijk te kort om een redelijke spanning op te kunnen bouwen. Daardoor zijn ze nogal voorspelbaar en weinig verrassend. Maar zoals op de achterflap te lezen staat: zomerse ontspanning. En dat is het precies!

19 september 2021 3:18

0