hittegolf suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
4
Review date 22 juli 2016

Een hittegolf in het mooie Algarve, Portugal houdt de gemoederen van de bevolking en neergestreken Nederlanders bezig. Anouk Huizing en haar vriendin Cesária zijn met heel andere dingen bezig, de opnames van een heuse Hollywood film zijn neergestreken in de regio. De acteurs, de Amerikaanse Robert Stevenson en Nederlandse Emma DeWitt, zijn het onderwerp van gesprek.

Maar als er een lichaam wordt gevonden aan de rand van een klif op het uiterste puntje van de Algarve, is iedereen in rep en roer. Zeker als blijkt dat het om moord gaat. Inspecteur Gabriela Carvalho onderzoekt de moord en het duurt niet lang voordat zij diverse verdachten op het spoor is. Als ze door het verhaal van een verdachte, ook nog meer te weten komt over een 7 jaar oude verdwijning staat alles helemaal op z'n kop.

Hittegolf is het nieuwste boek van Suzanne Vermeer, een pseudoniem dat door de uitgeverij na de dood van Paul Goeken is aangehouden. Het verhaal en de setting dat in Hittegolf verteld wordt is niet geheel nieuw: zon, zee en een exotische bestemming zijn de ingrediënten van veel van de boeken van Suzanne Vermeer. Maar Hittegolf is toch weer een boek dat heerlijk wegleest, en blijkt maar weer dat de formule keer op keer werkt.

Er gebeurt veel in het verhaal en alles lijkt met elkaar te maken te hebben en toch lijkt ook niets te zijn wat het lijkt. Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen, het verhaal van Anouk en Cesária en het verhaal van Insoecteur Gabriela Carvalho. Het fijne is dat deze op het einde heel goed samen komen en er blijft geen verhaallijn onafgemaakt. Omdat je als lezer diverse malen op het verkeerde been gezet wordt en de dader pas op het allerlaatst onthuld wordt is het een boek waarin je blijft lezen.

Het enige storende van dit boek, was dat sommige van de hoofdpersonen toch wel behoorlijk naïef waren. Besluiten om een dader te confronteren op een verlaten plek getuigd niet echt van doordachtheid; het is nauwelijks voor te stellen dat iemand dat zomaar doet.

Al met al is Hittegolf weer een heerlijk boek om in deze zomermaanden van te genieten.

29 maart 2024 11:03

0