De omslag afbeelding van het boek Vermeer, Suzanne - IJskoud
Auteur(s) Suzanne Vermeer
4
Review date 5 mei 2019
Johanna van Vliet verdwijnt in 1993 op mysterieuze wijze. De zaak wordt nooit opgelost. Rechercheur Ben de Groot richt zich met zijn coldcaseteam 25 jaar na dato opnieuw op de verdwijning. Het is een ultieme poging om het raadsel rondom de verdwijning op te lossen. De familie van Johanna blijkt echter niet zo blij met de heropening van de zoektocht. Alleen Johanna’s nichtje Olivia toont interesse in het mysterie rondom haar tante. Ze start haar eigen onderzoek en volgt een spoor wat haar naar Denemarken en vervolgens Groenland leidt. Langzaam ontrafelt Olivia allerlei geheimen, maar daarmee zet ze haar eigen leven op het spel.

De boeken van Suzanne Vermeer zijn geschreven als zogenaamde vakantieboeken, met afwisselend zomer- en winterthrillers. IJskoud is de nieuwste wintereditie.

Olivia is zeer nieuwsgierig naar haar tante, maar krijgt bij haar familie maar weinig informatie los. Daarnaast is ze geïnteresseerd in forensisch onderzoek en nieuwe technieken die toegepast worden bij cold cases. Ze overweegt om haar scriptie te wijden aan de verdwijning van haar tante. Ze neemt daarom de touwtjes in eigen handen en gaat zelf op onderzoek uit.

Het verhaal rondom het cold case raadsel is aangenaam geschreven. IJskoud is spannend, en heeft onverwachte wendingen. Het verhaal heeft een hoog tempo, waardoor het plot niet heel diepgaand is. Soms is het zelfs een tikkeltje voorspelbaar, maar toch weet de auteur de lezer tot het eind geboeid te houden. Sterk aan het boek is dat de auteur bepaalde sociale thema’s weet aan te snijden. In dit verhaal worden de barre leefomstandigheden van de Inuit op Groenland met scherpe pen beschreven. Het is duidelijk dat de auteur goede kennis heeft over Groenland en Denemarken en deze worden goed benut in het verhaal en geeft het daarmee meer diepgang.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Wie nu onder de naam Vermeer schrijft, is onbekend. Lees hier alle ThrillZone recensies van Suzanne Vermeer.

19 september 2021 4:03

0