mont blanc suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
3
Review date 20 maart 2015

Eerder lazen we van Suzanne Vermeer (het pseudoniem van Paul Goekens die overleed in 2011; nu schrijven andere auteurs onder deze alias) Goudkust. Het ontbrak in dit boek hier en daar aan de nodige spanning. Toch verkocht dit boek goed: het eindigde op de 3de plek van best verkochte Nederlandstalige thrillers in 2014. We hopen dan ook dat Vermeer dit element meer heeft toegevoegd aan de nieuwe thriller Mont Blanc. Wij zijn erg benieuwd!

Laura begrijpt er niets van als ze haar baan verliest, ze heeft zich een slag in de rondte gewerkt en krijgt nu stank voor dank. Ze wil dan ook geen minuut langer meer voor dit bedrijf werken en besluit op te stappen. Dan dient de mogelijkheid zich aan om bij haar vriend Tim en zijn beste vriend Sander in het bedrijf te komen werken. Sander is er niet zo happig op, maar Tim drukt het plan door. Laura vindt dat Sander zich af en toe vreemd gedraagt, maar ook Tim lijkt het niet zo nauw te nemen met de waarheid. Als ze iets oppikt uit een gesprek tussen beide, krijgt ze te horen dat Tim onvruchtbaar is. Waarom wist Laura dat niet en van wie zijn de geheimzinnige ansichtkaarten die ze tegenkwam in zijn appartement? Dan ontstaat het plan om er met z'n drieën op uit te trekken voor een wintersportvakantie in Chamonix, maar of Laura daar wel goed aan heeft gedaan? De jongens gedragen zich ondanks de vakantie steeds vreemder. Waarom gebeuren er van die angstaanjagende dingen en krijgt Sander "geheime" boodschappen. Is het toeval dat ze Cindy treffen in dit vakantieoord of een vooropgezet plan? Laura gaat op onderzoek uit en komt er achter dat Sander problemen heeft met ene Moneymaker. Die problemen nemen in rap tempo grovere vormen aan. Hoe komen ze hier uit? Komen de levens van Tim en Laura hierdoor op het spel te staan?

Mont Blanc wordt veelal uit het perspectief van Laura geschreven. Vermeer heeft een vlotte schrijfstijl. Gebruikt korte zinnen en alledaagse taal. De (vakantie)sfeer en de omgeving worden goed neergezet. We krijgen weinig achtergrondinformatie over de personages, maar dat is niet storend tijdens het lezen. De personages blijven hierdoor wel oppervlakkig, maar in de tweede helft van het verhaal vallen er wat puzzelstukjes op zijn plek.

Vermeer heeft in deze thriller goed zijn best gedaan om de spanning op te voeren. Er zijn een paar toevalligheden die niet zo nodig waren en bij het derde incident dacht ik wel even "niet weer", maar het verhaal wordt over het algemeen geloofwaardig neergezet.

Voor de mensen die Vermeer nog niet kennen, verwacht geen psychologische thriller, want dan word je teleurgesteld. Zoek je een thriller om niet te veel na te hoeven denken, maar die wel lekker wegleest en waarbij je toch nieuwsgierig blijft naar de clou? Dan zou ik zeggen altijd doen!

Mont Blanc is een luchtige thriller, vol spanningselementen die lekker wegleest.

Redactie

28 maart 2024 2:21