winternacht suzanne vermeer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanne Vermeer
4
Review date 11 februari 2018

Psychologe Karin ter Duin krijgt op haar vijfendertigste te horen dat ze is geadopteerd. Haar biologische vader ligt op sterven en wil haar nog eenmaal zien, en dus vertrekt Karin samen met haar dove zoontje Sam naar de Canadese stad Ottawa. Op de dag van aankomst heeft echter niemand tijd voor haar. Iedereen is in rep en roer omdat een meisje uit The Glebe, de wijk waar haar familie woont, wordt vermist. De vijfjarige Liv Tremblay was met haar ouders en broertje aan het wandelen in een nabijgelegen natuurpark toen ze in een moment van onoplettendheid verdween. Voordat ze het goed en wel in de gaten heeft, raakt Karin betrokken bij de zaak. En in de weken die volgen, verdwijnen er nog meer kinderen.

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken (48). All-inclusive (2006) was zijn eerste boek en werd meteen een bestseller. In overleg met zijn familie is besloten om de boeken van Suzanne Vermeer voort te zetten. Alle zomer- en wintervakantiethrillers van Vermeer zijn in de bestsellerlijst verschenen. De huidige auteur van deze serie is geheim.

Karin wordt in Canada opgewacht door haar broer Jason, met wie ze direct een klik heeft. Hij heeft weinig tijd voor haar, omdat hij wil helpen zoeken naar het vermiste meisje Liv, de dochter van zijn ex-vriendin. Ondertussen ontmoet Karin haar biologische vader, maar er is geen tijd meer om vragen te stellen. Naar antwoorden moet Karin zelf op zoek in het huis van haar ouders. Ook maakt ze kennis met de vriendin van haar broer: Hailey, die in het ziekenhuis werkt en haar zus Dawn, die politieagente is. Hoewel Karin de hoofdpersoon is, voegt ze eigenlijk maar weinig toe aan het verhaal. Al kom je als lezer wel iets meer te weten over de achtergronden van de adoptie. Wat deze thriller wellicht nog iets sterker had gemaakt, waren sfeerbeelden van Canada. Die zijn er weinig.

In tegenstelling tot andere boeken van Vermeer, die relatief weinig inhoud hadden (All inclusive & Route du Soleil), is Winternacht een fijn boek om te lezen. Het vorige boek Het paradijs was ook een lekker leesbaar verhaal. Het lijkt soms wel alsof een heel andere ‘schrijfster’ is ingezet. Dat zou zomaar kunnen natuurlijk. Een aantal geheimen uit het verleden van Hailey en Jonas komen naar boven en Dawn krijgt het erg moeilijk. Sommige losse eindjes in het verhaal zijn niet terug opgepakt, zoals hoe de moeder van Liv bewusteloos raakte in het bos. En waarom is ze niet meer ondervraagd?

Ook al is een en ander misschien wat toevallig, toch is Winternacht een heerlijke thriller waar je een aantal uurtjes lekker in kan lezen. Een toegankelijk verhaal met duidelijke beschrijvingen, niet te diepgaand allemaal. Even werd uw recensent op het verkeerde been gezet, maar de beoogde dader bleek toch de juiste. We hebben van dit boek genoten!

19 april 2024 12:20

0