De omslag afbeelding van het boek Dekker, Ted - Nummer 49
Auteur(s) Ted Dekker
Uitgeverij(en) Kok
4
Review date 14 december 2018
Ted Dekker, een product van een Nederlandse vader en een Amerikaanse moeder, is in Indonesië geboren. Vandaar vertrok hij naar Amerika om theologie en filosofie te gaan studeren. Sinds 1997 is hij fulltime schrijver van (veelal christelijke) thrillers. Van zijn hand verschenen eerder al verschillende series zoals ‘De Cirkel’ en ‘Outlaw Kronieken’. Nummer 49 is het eerste deel uit de tweedelige serie ‘Zegels van Waarheid’.

De 16-jarige Rachelle Matthews is kort na haar geboorte blind geworden en woont met haar vader in het stadje Eden in de Amerikaanse staat Utah. Haar moeder is bij de geboorte van Rachelle overleden. Om toch zoveel mogelijk van haar omgeving op te nemen heeft ze zich de techniek van echolocatie aangeleerd. Door middel van uitgezonden radiogolven die weer terug worden opgevangen, kan ze randen van objecten onderscheiden en op die manier ‘zien’. Het is te vergelijken met het visueel systeem van vleermuizen en dolfijnen. Rachelle lijdt al een tiental jaren aan hevige nachtmerries en daarbij verbeeldt ze zich in een andere tijd en wereld te leven.
++ ‘Ik zag het allemaal door mijn oren, zware ijzeren schakels ratelden over een katrol toe ze zijn opgespannen lichaam lieten zakken. Het gespetter van het water toen hij schopte. Het gegorgel van het water op het moment dat ze zijn lichaam diep in hun zwarte poel des doods lieten zakken’ ++
Tijdens een behandeling met een CRISPR-infuus wordt Rachelle door iets gestoken en blijkt ze onverwachts te kunnen zien. Een kleine prik in haar vinger die haar door Vlad Smith wordt toegediend, zet haar leven volledig op haar kop. Het jonge meisje beschikt over bijzondere gaven en de op haar toegepaste epigenetica wat zoveel betekent als het toebrengen van aanpassingen in het DNA, blijkt op haar geen vat te hebben. Deze proeven worden uitgevoerd door DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) en de bevolking van Eden is onderworpen aan een gecontroleerd experiment. Het loopt grandioos fout als Vlad het systeem weet te hacken en de volledige controle over Eden krijgt.

De verhaallijn in Nummer 49 draait om het overleven van een aantal burgers in Eden en te proberen te ontkomen aan de slechte invloed van het kwaadaardige brein van Vlad Smith. In feite gaat Rachelle op ontdekkingsreis in de twee werelden waarbij beide verhalen soms fantasy-achtige trekjes heeft. Dekker leunt hier, zoals vaste lezers van hem al gewend zijn, met regelmaat op christelijke geschriften. Vanuit het perspectief van Rachelle wordt alles belicht, zowel in de periode dat ze kan zien en dus ook als ze blind is. Daarbij beschrijft Dekker op beeldende wijze het optische leven van Rachelle en alle inspanningen die zij moet gaan leveren om te overleven. De auteur schuwt daarbij geen keiharde scenes als ze iets toevoegen aan het avontuur.

Ook dit eerste deel van deze tweeluik heeft wel een voorlopig einde maar zeker geen cliffhanger waarbij de lezer met een groot aantal vraagtekens achterblijft. Een aanzwellende nieuwsgierigheid naar het vervolg is er echter wel.

12 mei 2024 5:59

0