het zwaard van de waarheid Terry Goodkind fantasy fantasyrecensie thrillzone thrillers.jpg
Auteur(s) Terry Goodkind
4
Review date 31 augustus 2020
Mensen zijn dom; wanneer er een behoorlijke motivering is, zal bijna iedereen bijna alles geloven. Want mensen zijn dom; ze zullen een leugen geloven omdat ze willen geloven dat die waar is, of omdat ze bang zijn dat hij waar zou kunnen zijn. De hoofden van mensen zitten vol kennis, feiten en dingen die ze geloven, maar het meeste ervan is niet waar, toch denken ze dat het allemaal waar is. Mensen zijn dom: ze kunnen slechts zelden het verschil zien tussen een leugen en de waarheid, maar toch zijn ze ervan overtuigd dat ze het kunnen en daarom zijn ze nog gemakkelijker voor de gek te houden.

Het zwaard van de waarheid is het eerste deel in langlopende serie ‘De wetten van de magie’ door Terry Goodkind (1948). De serie bestaat uit 11 boeken waarvan de eerste in 1994 verscheen en de laatste in 2007 werd uitgegeven. Mensen zijn dom. Dit is de eerste wet van de magie en het centrale thema van het zwaard van de waarheid. Goodkind schrijft om mensen te inspireren en confronteren en gebruikt fantasy om zich zo goed mogelijk te kunnen uitdrukken.

Richard is een bosgids in het Westland, een land zonder enige vorm van magie. Als op een dag zijn vader wordt vermoord besluit hij op onderzoek uit te gaan en komt hij de knappe jonge vrouw Kahlan tegen als zij wordt belaagd door vier vreemde mannen. Wanneer hij haar gered heeft legt ze uit dat ze uit het magische Middenland komt en op zoek is naar het derde kistje van De Orde, om die zo uit de handen van Darken Rhal te houden en te voorkomen dat hij de macht over de wereld kan overnemen. Samen met Richard’s beste vriend, de oude man Zedd, die later verklaart een tovenaar te zijn die verborgen wilde blijven, gaan ze op pad om het derde kistje te vinden. Zedd doopt Richard tot Zoeker en geeft hem het Zwaard van de waarheid.

Richard en Kahlan blijken beiden speciaal te zijn op hun eigen manier. Als zoeker is Richard verantwoordelijk voor het vinden van het missende kistje en kan hij enkel doden als zijn doelwit het verdient om te sterven. Kahlan, de belijdster, kan mannen door hun slechts aan te raken haar wil op leggen en zo altijd de waarheid achterhalen. Samen met Zedd, de oude tovenaar vormen ze de basis voor een eeuwenoude profetie.

Doordat Richard uit een land komt waar geen magie is weet je als lezer net zoveel van de wereld als de hoofdpersoon. Dit maakt de ‘worldbuilding’ in het boek erg goed omdat je op een natuurlijke manier, gelijk met de hoofdpersoon, achter bepaalde zaken komt. Waarbij je soms zelfs kan stellen dat menig fantasy fan meer begrijpt van hoe zaken werken dan Richard dat doet. Het verhaal is dan ook goed te volgen, al heb je soms wel het gevoel dat de schrijver exact wist waar hij naartoe wilde met zijn verhaal, maar niet per se wist hoe hij daar moest komen. Sommige scenes voelen daardoor te gekunsteld en dienen slechts om van punt A naar punt B in het verhaal te komen. Wanneer je echter midden in het verhaal zit, is het steengoed. Je voelt je samen met Richard een vreemde in een nieuwe wereld en het is duidelijk dat hij, ondanks dat hij er weinig vanaf weet, er alles aan zal doen om hem te redden.

Ook worden pittige onderwerpen niet geschuwd en zeker voor de jongere lezers kan het soms best heftig zijn. Over de (onmogelijke) liefde tussen Richard en Kahlan wordt uitgeweid en alle gevoelens die daarbij horen vergeet Goodkind niet. Daarnaast worden zaken als moord, marteling en verkrachting niet vermeden en soms zelfs tot in detail omschreven. Niet iedereen zal dit fijn vinden maar tegelijkertijd zet dit duidelijk de belangen van de missie van Richard neer.

Het zwaard van de waarheid is slechts de instap in de wondere wereld gecreëerd door Goodkind en wij zijn er helemaal klaar voor om ons er volledig in te verliezen. Wat een geweldige kennismaking!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

25 april 2024 15:07

0

Het zwaard van de waarheid