De omslag afbeelding van het boek Gerritsen, Tess - Schaduw van de nacht
Auteur(s) Tess Gerritsen
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 20 februari 2020

Tess Gerritsen is bij veel mensen bekend van de serie boeken over Jane Rizzoli en Maura Isles. Schaduw van de nacht is een boek op zichzelf en geen onderdeel van een serie. Het boek is ook niet te vergelijken met eerdere series.

Ava is kookboekenschrijfster, ze ontvlucht Boston met haar lastige kat Hannibal vanwege haar verleden en strijkt neer in een rustig dorpje in Maine aan de kust. Ze huurt een prachtig oud huis met een rijke geschiedenis; Brodie’s Watch. De oude woning van een verdronken scheepskapitein. Ze voelt zich in eerste instantie niet welkom. Het huis maakte een onvriendelijke indruk. Alsof het haar niet wilde. Ava wordt bijna letterlijk gegrepen door het huis. Door het niet kunnen verklaren van de gebeurtenissen schakelt ze de hulp in van 'geestenjager' Maeve.

Gaandeweg kom je erachter wat er met Ava zelf aan de hand is en waarom ze zich teruggetrokken heeft. Ava vlucht in de drank en 's nachts gebeuren er vreemde dingen. Het huis krijgt haar steeds meer in zijn greep. Het huis laat haar zien waar ze naar verlangt en wat ze verdient. Droomt ze het of gebeurt het echt? Het voelt namelijk niet als een droom. Ze raakt verbonden met het huis.

De onvriendelijke indruk maakt plaats voor een verlangen en ze heeft het gevoel dat ze geaccepteerd wordt. Ava duikt samen met Maeve in de geschiedenis en ontfutselt bij de dorpelingen geheimen die ze liever verborgen houden voor buitenstaanders. Ze ontdekken dat Ava niet de enige vrouw is met bruin haar die zo gegrepen werd door dit huis en dat alle vrouwen die voor haar in het huis woonden gestorven zijn.

Het verhaal in Schaduw van de nacht is vermakelijk en goed geschreven. Dat kennen we van Gerritsen, die een rappe en aansprekende schrijfstijl heeft. Vooral de manier waarop Ava moeite heeft met haar eigen gevoelens is zeer goed beschreven. Doordat er weinig personen in het verhaal voorkomen, heb je al snel een beeld van wie wie is.

Tess Gerritsen weet een beeldende omschrijving neer te zetten van de plek waar dit zich allemaal afspeelt. De woning zie je voor je en de heerlijke gerechten die worden omschreven kan je bijna ruiken. De schuld, strijd, verlangen en romantiek is voelbaar. Het plot is boeiend en pas op het einde is duidelijk welk persoon er een duister verleden heeft.

Tess Gerritsen weet de aandacht in Schaduw van de nacht meer dan goed vast te houden. De paranormale activiteiten die in dit verhaal beschreven worden, worden op een spannende manier gebracht. Het mist wel de onderhuidse spanning die verwacht mag worden bij een thriller. Het is een boek die je wat makkelijker weglegt maar zo weer in meegezogen wordt als je hem weer even pakt. Een boek met (pikante, SM gerelateerde) romantiek en verlangen en iets anders dan wat je van Tess Gerritsen zou verwachten…toch kijk ik uit naar de volgende!

Denise Wolfs

19 april 2024 10:58

0
Tess Gerritsen is bij veel mensen bekend van de serie boeken over Jane Rizzoli en Maura Isles (lees hier onze recensies). Schaduw van de nacht is een boek op zichzelf en geen onderdeel van een serie. Het boek is ook niet te vergelijken met eerdere series.