De omslag afbeelding van het boek Countdown
Auteur(s) Tina Frennstedt
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 1 maart 2021
Als misdaadjournalist had Tina Frennstedt in Zweden al veel lof geoogst. Bij diverse vooraanstaande dagbladen was ze redacteur en misdaadreporter. Ze breidde haar curriculum vitae uit door te starten met het schrijven van thrillers. Haar debuut Cold Case: Verdwenen werd direct uitgeroepen als beste debuut wat vergezeld ging van de Crimetime Award. Onlangs verscheen haar tweede boek; Cold Case: Countdown.

Het vermoorde en verminkte lichaam van kunstenares Mischa Lindberg is door de moordenaar in een speciaal decor achtergelaten. Het meest opmerkelijke onderdeel is een vuurtoren die op enkele meters van het lichaam staat, na jaren gedoofd te zijn nu in werking is en zijn licht op de plek rondstrooit. Maar nog meer opmerkelijk is het gegeven dat bij het lichaam een speciaal soort klei wordt aangetroffen. Want vijftien jaar eerder, bij de nooit opgeloste moord op muziekstudent Max Lund, werd dezelfde soort klei gevonden. Er is niet direct een verband tussen beide zaken te leggen maar het Cold Case-team onder leiding van Tess Hjalmarsson raakt er vanwege het kleispoor bij betrokken. Tess wordt door haar chef Marie Erling onder grote druk gezet want haar team staat op de nominatie om ontmanteld te worden en het einde dreigt. Het onderzoek zal binnen een vooraf vastgesteld aantal dagen een dader op moeten leveren anders is het voortbestaan van het team uitgesloten…
‘Haar benen probeerden te gehoorzamen en ze liep langzaam van de keuken naar de woonkamer. Daar bleef ze als verlamd staan, keek uit het raam en sloeg haar armen om zichzelf heen’
De plotopbouw ontwikkelt zich vanuit diverse verhaallijnen die ogenschijnlijk weinig tot niets met elkaar te maken hebben. Het onderzoek brengt Tess en haar teamleden langzaam terug naar de moord op Max Lund en ze krijgen informatie die ten tijde van de moord ook is verteld maar nooit in de verslagen is opgenomen. Daarnaast is het zoeken naar verbanden tussen beide zaken een nauwelijks te leggen puzzel. Frennstedt neemt haar lezers in de diverse verhaallijnen volledig mee naar de kern van de plot en informeert ze derhalve ook. Opvallend in een van de verhaallijnen is een anoniem getrouwd stel dat steeds verder van elkaar afdrijft en de vrouw het opmerkelijke gedrag van haar man niet kan verklaren. Omdat alles behoorlijk indringend wordt verteld, worden de personages ook werkelijk bijna gefileerd. Dat geldt niet alleen voor beide echtelieden, ook andere betrokkenen die in beeld komen, krijgen langzaam meer vorm en inhoud.

De opzet en schrijfstijl van Frennstedt zijn van een bijzondere klasse. Intelligent en zeer goed doordacht op welke moment en waarover de lezer wordt geïnformeerd en de vorm die daar voor wordt gekozen, zijn van groot belang voor de beleving. De auteur neemt haar lezers aan de hand mee de levens in van diverse burgers. Levens die zich niet alleen afspelen in het heden maar belangrijker nog zijn de levens van een aantal dat in het verleden is geleefd. Flashbacks van de laatste weken van de levensinhoud van Max Lund zijn van groot belang voor de oplossing van de 15-jaar-oude-zaak. Het vinden van verbanden, het vinden van motieven en het verschil maken tussen leugens en waarheid zijn de speerpunten die het verhaal kleuren. Een goede analyse van de persoonlijke karakters geeft bevestiging dat het juiste pad wordt gevolgd.

Samengevat is Cold Case: Countdown een Scandi-thriller die ver boven de middelmoot uitstijgt. De verdieping van de personages, die tijdens het volledige verhaal in ontwikkeling is, houden de lezers volledig aan het verhaal gekluisterd. Het talent van Frennstedt lijkt nog steeds in ontwikkeling te zijn en belooft alleen maar veel goeds uit het Zweedse thrillerlandschap.

25 april 2024 10:08

0