De omslag afbeelding van het boek Frennstedt, Tina - Verdwenen
Auteur(s) Tina Frennstedt
Uitgeverij(en) HarperCollins
3
Review date 26 november 2019
Tina Frennstedt is een van de meest geprezen misdaadjournalisten van Zweden. Ze was redacteur bij Svenska Dagbladet, misdaadreporter bij Expressen en werkt nu als omroepmanager voor Crime Central op de Zweedse televisie. Ze groeide op in Zuid-Zweden en woont tegenwoordig met haar dochter in Stockholm. Cold case: verdwenen is haar debuut en in Zweden ontving het boek een award voor beste debuut van het jaar.

Zestien jaar geleden verdween de destijds negentien jaar oude Annika Johansson na een avondje stappen. Deze zaak is nog steeds niet opgelost en het blijft onduidelijk wat er met het meisje is gebeurd. Op dit moment wordt Malmö geteisterd door een overvaller die vrouwen in hun huis aanvalt. Deze overvaller vertoont grote overeenkomsten met de Deense ‘Valby Killer’, die jaren eerder in Kopenhagen vrouwen verkrachtte en vermoordde. Bestaat er misschien een verband tussen beide zaken…? Aan Tess Hjalmarsson, hoofd van de Cold Case Unit, en haar team om dit uit te zoeken.

De plot zit goed in elkaar en lange tijd blijft onduidelijk of de twee zaken iets met elkaar te maken hebben en zo ja, wat dan het verband is. Ook voert Frennstedt verschillende daders op, maar ondanks dat, is de uiteindelijke dader geen grote verrassing.

Hoofdpersoon Tess valt op vrouwen en dat is verfrissend: we zien dit namelijk niet zo vaak in thrillers. Het is bovendien wel fijn dat ze dus niet in katzwijm valt voor ieder mannelijk personage dat ze tegenkomt. Over haar privéleven komen we het een en ander te weten en het karakter is interessant genoeg om in volgende boeken verder uit te werken. Tess’ licht ontvlambare assistente Marie speelt best een grote rol in het verhaal, maar over haar komen we vrij weinig te weten. Ook de andere karakters blijven redelijk vlak.

Een speciale vermelding verdient het weer in Verdwenen. Het boek speelt ten tijde van orkaan Rut en de storm, kou en regen wordt heel levendig door de schrijfster in beeld gebracht. Het weer draagt bij aan de toon van het verhaal en is bijna een karakter op zich. Jammer is dat de spanning in dit boek een beetje ontbreekt waardoor het soms een tikkeltje langdradig kan worden. Met zoveel Scandinavische thrillers die jaarlijks verschijnen is het moeilijk als auteur om je te onderscheiden. Is dat Tina Frennstedt gelukt? Het antwoord is ‘gedeeltelijk’. Het boek is onderhoudend en de karakters zijn interessant, maar er is te weinig spanning, waardoor het zeker geen boek is dat je in één ruk uit wilt lezen. De ingrediënten voor een goede thriller zijn zeker aanwezig, maar behoeven in een volgend boek nog wat meer uitwerking.

29 april 2024 7:35

0