brug der zielen v.e. schwab young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) V.E. Schwab
4
Review date 19 juli 2024
Categories Young Adult

V.E. Schwab is een Amerikaanse nummer 1 New York Times-bestsellerauteur. Stad vol geesten en Tunnel van botten zijn de eerste twee boeken in haar jeugdige Cassidy Blake-serie. Met Brug der zielen sluit de auteur de serie rondom het meisje dat geesten kan zien af.

Cassidy denkt dat ze het spokenjagen onder de knie heeft. Samen met haar spookachtige beste vriend Jacob heeft ze Edinburgh en Parijs overleefd tijdens de opnamen van de tv-serierondreis van haar ouders. En niet alleen heeft ze deze reisjes overleefd, ze heeft ondertussen ook meer gruwelijke kennis van de geschiedenis van deze steden verkregen.

Haar ouders besluiten om voor een laatste serie opnamen naar New Orleans te gaan, een stad waarin entiteiten onder de blote hemel schijnen te vertoeven. De stad zou vol historische tochten en huiveringwekkende tombes zitten, waar de lawaaierige muziek niet van de lucht is. Allerlei soorten opmerkelijke magie zou een jong meisje zoals zij doen verdwalen tussen alle kleurrijke maar akelige lokale legendes. Helemaal wanneer er ook nog eens een griezelig wezen tegenkomt, die zijn verschijning voor een deel onder een hoge hoed houdt. Zal het haar en Jacob lukken om deze boosaardige schim te verslaan?

Met nog één avontuur voor Cassidy Blake over, neemt de auteur haar lezers mee naar het opvallende en kleurrijke New Orleans. Het meisje heeft zoals inmiddels bekend, ouders die spokenjagers van beroep zijn, en dat terwijl zij echt spoken kan waarnemen. Daarnaast heeft ze Jacob. Hij is een geest en is haar beste vriend. Dit nieuwe avontuur heeft een wel heel griezelig karakter. Een vreemdeling, die zijn witte schedel onder een hoge hoed verbergt, een personage die ze eerder in Parijs tegen is gekomen, loopt ze onverhoopt opnieuw tegen het lijf.

Omdat Cassidy fan van Harry Potter is, zullen lezers veel verwijzingen naar deze bekende boeken in de verhaallijn terugvinden. Cassidy is een slimme, jonge meid, die haar ouders graag helpt, maar zelf er een verborgen agenda op na houdt. Ze is als karakter ook flink gegroeid sinds het eerste boek, dat zich in Edinburgh afspeelt. Dat zal men zeker merken door haar scherpe doortastendheid. Daarnaast leert de lezer weer van alles als het om de geschiedenis van de stad in kwestie gaat. Wie zich een beetje in New Orleans heeft verdiept, weet dat bekende plaatsen zoals de Lafayette begraafplaats, het huis van Madame LaLaurie, en Place D’arms echte plekken in deze stad zijn, niet heel onbekend zijn, en deze plaatsen zo hun eigen spookachtige verhaal hebben. De plek waar het zich in afspeelt is dus herkenbaar, en dat maakt het allemaal net een beetje geloofwaardiger, ook al weten jonge lezers dat spookverhalen altijd met een korreltje zout genomen mogen worden. Het is een aandoenlijk verhaal over een meisje dat een “denkbeeldig” vriendje heeft, en er alles in haar macht aan doet de geesten op hun plek te houden, ze waar nodig is te helpen met het vinden van rust.

Schwab heeft een kalme, enigszins grimmige manier van vertellen, en dat past goed bij het onderwerp, en de setting van dit griezelige jeugdboek. Hier en daar wordt deze sereniteit afgewisseld met droge humor met een bescheiden knipoog naar een passende symboliek.

Vriendschap en avontuur zijn de thema’s die de boventoon voeren, al kan de lezer ook een lichte wraak en afgunst proeven. Het is een verhaal over geven en nemen. Een verhaal over sterke banden, waarvan eentje maar beter verbroken kan worden. Voor de jonge doelgroep is het in ieder geval een huiveringwekkend spannend boek, met een geestige twist. Het bevat tevens een wijze boodschap, en dat is dat je maar beter in het nu kunt leven en de dag tot het volste kunt benutten. Het kan tenslotte je laatste dag zijn. Een mooie afsluiter, maar met name jonge fans van Cassidy hadden misschien meer plaatsen met paranormale verschijnselen willen bezoeken.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.