american assassin vince flynn thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Mitch Rapp
Auteur(s) Vince Flynn
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 24 oktober 2017
Categories Actie

Mitch Rapp is een ongelukkige jongeman. Ondanks zijn grootse sportverleden als lacrosse speler, is de 23 jarige Amerikaan diep verdrietig. Reden is de dood van zijn vriendin, die in het Pan Am toestel zat dat boven het Schotse Lockerbie ontplofte. Al snel is duidelijk dat er moslimextremisten achter deze daad zitten. Maar de Amerikaanse overheid heeft de laatste decennia niets gedaan aan deze opkomende dreiging, omdat ze te druk waren met het beteugelen van de Russische beer. Gelukkig onderkent Thomas Stansfield, de baas van de Clandestine Service van de CIA, deze dreiging. Hij geeft zijn collega Irene Kennedy opdracht een geheime groep op te richten die deze dreiging tegen moet gaan. De training van deze groep ligt in handen van Koude Oorlog-veteraan Stan Hurley.

Mitch Rapp wordt door Irene Kennedy gevraagd om aan deze opleiding te gaan deelnemen. Rapp voelt maar een ding. Hij wil vergelding voor de groep terroristen die achter de dood van zijn vriendin zit. Al snel blijkt dat hij een bijzonder talent heeft. Schieten kan hij (nog) niet, maar vechten kan hij wel en conditie heeft hij als geen ander. Hurley en Rapp zijn tegenpolen, maar gaandeweg de training ziet ook Hurley hoe getalenteerd Rapp is. Als de dreiging van het moslimextremisme groeit, wil Stansfield de groep van Hurley inzetten om wraak te nemen op de groep aanslagplegers...

Vince Flynn is een #1 New York Times bestsellerauteur. De Amerikaanse overleed in 2013 aan prostaatkanker maar zijn boeken blijven voortleven. Sterker nog, American assassin verschijnt in 2017 als film in de bioscoop. Het boek is niet als eerste in de reeks rondom held Mitch Rapp geschreven, maar qua volgordelijkheid zou dit wel zo horen. American assassin beantwoordt namelijk de vraag hoe Mitch Rapp is geworden wie hij is. Een langgekoesterde droom van vele fans is hiermee in vervulling gekomen. In het nawoord lezen we dat dit voor Flynn ook zo was, maar dat het schrijven van dit boek vele malen lastiger was dan hij had ingeschat. Toch is hij er goed in geslaagd om de ruwe bolster blanke pit Mitch Rapp een menselijk gezicht te geven in American assassin. Deze menselijkheid gaat niet zo diep als je in andere thrillers of romans wellicht had gehoopt te zien, maar American assassin is op het het eind van de dag natuurlijk 'gewoon' een rauwe actiethriller waarin geweld en actie centraal staan. En die actie is meer dan aanwezig.

Het boek is ruwweg in twee segmenten in te delen. Het eerste deel gaat met name over de opleiding van Mitch Rapp. Dit deel is goed beschreven en is interessant. Met name de groepsdynamiek die door ene Victor wordt bepaald en de rol van opleider Stan Hurley zijn smaakmakers. In deel twee van American assassin staat de jacht op de aanslagplegers centraal. Hiermee lijkt het boek veel op de film Munich, waarin de Mossad wraak neemt op de aanslagplegers op een groep Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen in München van 1972. Erg origineel is het allemaal niet, maar het is wel spannend en goed beschreven. De actie is nadrukkelijk aanwezig, snel geschreven en de lezer zal zich hier zeker mee vermaken. Vooral de climax in Beiroet is een kers op de taart.

Het boek speelt zich begin jaren negentig af, maar toch is daar niet altijd even veel van op te maken. Zo nu en dan lijkt het er zelfs op dat Flynn vergeten is dat toen internet en mobiele telefoons nog geen gemeengoed waren. Maar dit is een detail waar de lezer zich niet aan zal storen. Wat vooral bijblijft, is het mooie 'Origins' verhaal waarin we zien hoe de carrière van actieheld Mitch Rapp is gevormd. Met de nodige spektakel, martelscènes en kilo's rondvliegend lood als verplichte kost. En daar was het Flynn om te doen. Missie geslaagd, American assassin is een heerlijke actiethriller!

2 mei 2024 5:40

0

Lees hier alle recensies van de boeken van Vince Flynn.