Serie Ballantyne
Auteur(s) Wilbur Smith
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 16 september 2019
Categories Actie

Wilbur Smith (1933) gaf in 1964 zijn eerste boek uit. Inmiddels heeft hij er meer dan 40 geschreven, en er zijn meer dan 120 miljoen exemplaren van verkocht (lees hier onze recensies). De meeste boeken spelen zich af in Zuid-Afrika en Egypte. Hij woont zelf tegenwoordig in Londen. Triomf van de koning is het vervolg op Triomf van de zon. Hij schreef dit boek samen met Imogen Robertson.

Op de voorkant staat met heel grote letters de naam van de auteur vermeld. Veel kleiner de titel. Dat zegt wat over de naamsbekendheid van Smith. Verder 2 sfeerbeelden: een vrouw die in een woestijnlandschap loopt en onderaan een foto van een leeuwenkop.

Wilbur Smith schrijft heel verhalend en beschrijft de omgevingen waarin het boek zich afspeelt zeer uitgebreid. Als lezer wordt je zo vlot meegenomen naar het eind van de 19e eeuw, waar het boek in Cairo begint. Penrod Ballantyne is verloofd met Amber, die hij gered heeft uit een harem. Deze gebeurtenis staat in Triomf van de zon. In dit boek wordt af en toe kort teruggeblikt en voldoende informatie gegeven om het verhaal ook zonder de voorganger te hebben gelezen, te kunnen volgen. Door toedoen van een ex-vriendin wordt hun relatie verbroken. Penrod raakt verslaafd aan opium en Amber gaat met haar zus Saffron en haar zwager Ryder Courtney naar Addis Abeda in Abessinie (nu Ethiopië). Haar zwager heeft daar een zilvermijn ontdekt die hij wil gaan ontginnen. Met de koning van het land maakt hij afspraken om tegen forse betaling met de mijn te mogen werken. Het blijkt een heel avontuur te zijn om met de mijn te starten.

‘De Courtney-mijn en het kamp waren op de lage hellingen gebouwd van een brede vallei met steile wanden die met onverwachte hoeken en bochten tussen de bergen van Oost-Tigray door kronkelde. Het kamp en de mijn werden van elkaar gescheiden door de torenhoge God, de enorme wand van sedimentair en stollingsgesteente die de rivier van haar pad had gedwongen en waar de zilverader was ontdekt.’

Ondertussen woedt een oorlog in het land: Italië wil het land binnenvallen en veroveren en de koning probeert het te behouden. Penrod werkt aan de Italiaanse kant nadat hij is afgekickt van de opium. Amber staat met de Courtney-familie aan de kant van de koning. Er gebeuren veel spannende dingen in het boek en door de uitgebreide beschrijvingen leer je de hoofdpersonen goed kennen en leef je met hen mee. Er wordt ook humor gebruikt, wat het lezen veraangenaamd.

‘Mijn voorouders zijn al heel lang in Egypte, Penrod. Cleopatra heeft het hele land als bruidsschat naar Rome gebracht terwijl jullie Engelsen jezelf nog blauw schilderden en elkaar opofferden aan de eiken.’

Als de strijd in alle hevigheid losbarst komt de mijn in het gedrang en het is ook de vraag of Penrod en Amber elkaar nog zullen terugvinden. De strijdtaferelen worden ook weer beeldend beschreven:

‘De eerste pijl boorde zich in de grond op een paar meter afstand van Ryders hut. Ryder richtte zijn geweer op hem en ademde rustig in en uit. De boogschutter stak nog een pijl aan en spande zijn boog opnieuw. De pijl beefde in de lucht en haalde zijn doel net niet. Een van de kinderen gilde en gooide zand over de brandende pijl.’

Triomf van de koning is een dik boek, wat maakt dat je je lekker lang kunt onderdompelen in de wereld die Wilbur Smith beschrijft. Veel thema’s die lezen leuk kunnen maken zijn te vinden in dit boek: spanning, actie, liefde, verraad, oorlog, moorden, vastberadenheid en trouw. Overgoten met sfeerbeelden en beschrijvingen van de niet-westerse cultuur. Er gebeurt veel, wat de vaart erin houdt en maakt dat je door wilt blijven lezen.

Wilbur Smith laat met Triomf van de koning zien een meer dan onderhoudende thriller te kunnen schrijven, doorspekt met geweldige sfeerbeschrijvingen en actie.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

23 april 2024 1:23

0