het londens kwartet wim belaen recensie thriller thrillzone.jpg
Serie Diplomaat
Auteur(s) Wim Belaen
Uitgeverij(en) Houtekiet
4
Review date 5 maart 2020

De West-Vlaamse stad Izegem is de plaats waar in 1967 de getalenteerde Wim Belaen werd geboren. In eerste instantie is het de muziek waar hij zich in bekwaamt, daarna volgt het schrijven van spannende boeken. In 2017 debuteert hij met Het Venetiaans Concerto, twee jaar later volgt Het Londens kwartet.

Journalist Max Brunelli, die de lezers van Het Venetiaans Concerto nog kennen, heeft een relatie met de beeldschone Natalie. Natalie Silva, niet alleen beeldschoon maar ook intelligent en een product van een Braziliaanse vader en Engelse moeder, heeft een baan bij de Engelse ambassade in Parijs bemachtigd. Voor ze daar aan de slag kan, dient ze eerst een opleiding bij de geheime dienst te volgen. Tijdens die periode reist haar vriend door Europa voor het maken van een reportage voor de BBC. Beide jonge mensen verkeren regelmatig in vooraanstaand gezelschap en horen gesprekken en nemen dingen waar die hun verdacht voorkomen en de wenkbrauwen doet fronsen. Onafhankelijk van elkaar én met elkaar gaan ze op onderzoek om bevestiging van hun vermoedens te krijgen maar niet alleen wordt hun relatie op de proef gesteld maar komen ook hun levens in gevaar…

‘Ze had een man ingepalmd die ze niet alleen voor haar kar kon spannen, maar die werkelijk alles voor haar zou doen, zelfs een moord plegen, bedacht ze met een naar gevoel’

De essentie van het verhaal is terug te vinden bij een aantal invloedrijke, machtige mensen die dagelijks in de weer zijn hun macht en rijkdom verder uit te breiden. Daarin is het belangrijk om ieder obstakel te elimineren en zo de weg te effenen om hun doelen bereikbaar te houden. Vanuit voortdurend wisselend perspectief wordt het verhaal opgebouwd dat, gezien het groot aantal personages, zeker in het begin behoorlijk verwarrend werkt. Vanaf een bijna vliegende start passeert een treinlading personages op flinke snelheid en is het aan de lezer om ieder karakter op de juiste plaats in het verhaal te positioneren. Dat is bijna een onmogelijkheid en krijgt pas tijdens het verdere verloop meer vorm. Het is ook dan pas dat ieders plannen worden doorgrond en begrepen waarna de structuur een meer stabiel karakter krijgt.

De vaart in het verhaal blijft gewaarborgd door de snelle perspectiefwisselingen en relatief korte hoofdstukken. Karakters blijven verrassen omdat ze, in het hoge tempo van het verhaal, steeds meer verdieping krijgen waardoor hun persoonlijke ambities prominenter naar voren treden. Dat werkt verhelderend en brengt langzaam antwoorden op alle openstaande vragen. Plotwendingen, misleiding en bedrog zijn elementen die bepalend zijn voor een diversiteit aan controversiële situaties. Soms romantisch en liefdevol maar net zo makkelijk ook levensgevaarlijk en bloederig. Belaen bezit het talent om het leven van de Engelse upper class met een juiste touch neer te zetten. Sfeervol en hooghartig, neerkijkend op het ‘gewone’ volk streven ze hun doelen na. Daarbij slaan complottheorieën en het manipuleren van mensen de maat. Het geheel dreigt volledig te escaleren als er twee vooraanstaande ministers spoorloos verdwijnen.

Belaen heeft met Het Londens kwartet een waardig opvolger van Het Venetiaans Concerto gepresenteerd. Leunend tegen de grootste Engelse actualiteit van de laatste decennia, de Brexit, schetst hij een realistisch beeld van de conservatieve Britten met hun eeuwige drang naar tradities. Een slotakkoord waarin voor de primaire verhaallijn een oplossing wordt gedirigeerd, laat onverlet dat er nog een derde deel noodzakelijk zal zijn die, weer geleidt door een interessant hoofdthema, voor alle resterende en nog openstaande vraagstukken afdoende antwoorden genereert. Er is nog werk te doen en er wordt naar het resultaat uitgekeken..!

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

19 april 2024 14:44

0
De West-Vlaamse stad Izegem is de plaats waar in 1967 de getalenteerde Wim Belaen werd geboren. In eerste instantie is het de muziek waar hij zich in bekwaamt, daarna volgt het schrijven van spannende boeken. In 2017 debuteert hij met Het Venetiaans Concerto (lees onze recensie hier), twee jaar later volgt Het Londens kwartet.