De omslag afbeelding van het boek Kasper, Xenia - Alecto
Auteur(s) Xenia Kasper
Uitgeverij(en) Eigen beheer
3
Review date 5 mei 2016
Naast manager van sterren als Linda de Mol, Bridget Maasland en Yolanthe Sneijder-Cabeau is Xenia Kasper ook een niet onverdienstelijk auteur. Na een aantal redelijk succesvolle romans verscheen in 2011 haar eerste thriller Chimaera. Daarna volgden Ongeremd, Nemesis en het pas verschenen Alecto. In deze laatste drie boeken is de hoofdrol weggelegd voor misdaadjournaliste Maja van Tijl.

In Alecto wordt een bekende zanger na een wild feestje dood in zijn huis aangetroffen. Maja wordt erbij geroepen door haar goede vriend Bert, die werkzaam is bij de recherche. Hij hoopt dat zij een beetje kan wroeten in de achtergrond van de zanger. Voordat Maja hier echter aan toe kan komen, blijkt dat haar zoon Bono ontvoerd is. Al snel komt Maja erachter dat er wel eens een link zou kunnen zijn tussen de moord en deze ontvoering. Samen met Bono en haar onderzoeksteam gaat ze op onderzoek uit.

Xenia Kasper heeft een prettige, snelle schrijfstijl. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en het verhaal is zo nu en dan best spannend. Er worden veel personages opgevoerd en Kasper weet je als lezer regelmatig op het verkeerde been te zetten wat de dader betreft. Daardoor blijft het tot het einde een verrassing wie de uiteindelijke dader is. Dit is goed en geloofwaardig onderbouwd.

Tot zover de positieve punten. Het grootste minpunt was voor mij het personage Maja. Dat ze samenwerkt met de politie is één ding. Dat ze samen met haar zoon (een doodnormale student) mensen gaat ondervragen is iets anders. Ook verzwijgt ze dingen voor de politie en maakt ze afspraken waar ze zich vervolgens niet aan houdt. Dit alles maakt dat ik me op een gegeven moment behoorlijk aan haar begon te ergeren. Ook gaan bepaalde dingen haar wel erg gemakkelijk af: zo loopt ze zo een mortuarium in waar net een lijkschouwing plaatsvindt, zonder dat iemand haar ziet of tegenhoudt.

Ondanks dat dit boek het derde deel is met Maja, is het prima als standalone te lezen: alle nodige informatie over het verleden van Maja wordt gegeven zodat je het verhaal prima kunt volgen zonder voorkennis. Het boek is onderhoudend en leest gemakkelijk weg, maar tot de top van de Nederlandse thrillerauteurs behoort Kasper (nog) niet. Toch een mooie 3 sterren voor deze thriller.

1 mei 2024 7:16

0