De omslag afbeelding van het boek Kasper, Xenia - Nemesis
Auteur(s) Xenia Kasper
3
Review date 10 december 2014
Als misdaadjournaliste Maja van Tijl na een lange reis met haar zoon Bono terugkomt in Nederland staat haar voicemail vol met wanhopige berichten van haar vriendin Tina. Alexia, het 9-jarige nichtje van Tina, is niet thuis gekomen na een bezoek aan een vriendinnetje. Ze is spoorloos verdwenen. Hoewel ze zich had voorgenomen het rustiger aan te gaan doen, duikt Maja meteen in de zaak. Voor de laatste ontwikkelingen neemt ze contact op met inspecteur Bert Hazendonk, die met zijn collega Monique de zaak voor de politie onderzoekt. Ondertussen trommelt ze haar team op en regelt extra zendtijd om de vermissing bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. Tijdens het onderzoek ontdekt ze dat er in dezelfde buurt al eerder twee meisjes zijn vermist. Verontrustende bijkomstigheid is dat de verdwenen meisjes allemaal een specifieke gelijkenis hebben. Staan de vermissingen met elkaar in verband? En welke rol speelt de oudere dame die ten tijde van de laatste vermissing is gezien terwijl ze haar puppy uitliet? Dan verdwijnt er nog een meisje. De zaak komt in een stroomversnelling en Maja beland in een race tegen de klok. Zal het haar lukken de verdwenen meisjes nog op tijd te vinden?

Schrijfster Xenia Kasper is van oorsprong Duitse. Ze mag zich, naast manager van een aantal BNers, inmiddels ook auteur noemen. Nadat ze eerst drie romans heeft geschreven verschijnt in 2011 haar eerste thriller Chimaera, in 2012 gevolgd door Ongeremd. Nemesis is haar derde thriller en de tweede met misdaadjournaliste Maja van Tijl in de hoofdrol. Grappig detail is dat zij haar boeken nog steeds in het Duits schrijft omdat zij zich niet zeker genoeg voelt met onze Nederlandse woorden en uitdrukkingen.

De cover van Nemesis is redelijk sober van kleur met slechts een rode rugzak. Het is zeker van toepassing op het verhaal maar naar mening niet erg aantrekkelijk. Het boek is verder vlot en prettig geschreven en leest makkelijk weg. Geen moeilijk taalgebruik of lastige constructies, gewoon lekker lezen.

Het verhaal begint met een cursief gedrukt hoofdstukje van een bang kind dat ergens is opgesloten. De rest van het boek beschrijft 5 dagen waarin het vooral gaat over het onderzoek naar de verdwenen kinderen. Dat is soms een beetje langdradig. Het is ook nergens echt spannend of eng. Als het boek zijn einde nadert gebeurt er heel veel tegelijk en is het plot toch nog enigszins verrassend.

Hoewel ik het boek best leuk vond om te lezen vind ik de rol van hoofdpersoon Maja van Tijl nogal ongeloofwaardig. Ze wordt als misdaadverslaggeefster erg bij het onderzoek van de politie betrokken en krijgt veel vrijheid zich overal mee te bemoeien. Tijdens een verhoor van een verdachte loopt ze zelfs naar binnen om de hoofdinspecteur een aanwijzing te geven. Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Wat mij betreft is Nemesis dus geen topper, maar wel prettig om wat uurtjes mee door te brengen.

19 mei 2024 13:50

0