De omslag afbeelding van het boek Franssen, Yvonne - Schaduwen
Auteur(s) Yvonne Franssen
Uitgeverij(en) Futuro
4
Review date 20 september 2018
Yvonne Franssen (1969) droomde al over boeken schrijven sinds ze een klein meisje was. Ze las toen al veel, vooral spannende verhalen zoals de avonturen van De vijf en De Olijke Tweeling. Franssen schreef maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden regelmatig met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen. In december 2011 verscheen haar debuutthriller Talio, op de voet gevolgd door De Genius in 2012 bij uitgeverij Aspekt. Ter gelegenheid van de Limburgse Avond van het Spannende Boek schreef Franssen in 2013 een minithriller, Mysterie aan de Maas genoemd. Schaduwen (2018) is haar nieuwe literaire thriller die verschenen is bij uitgeverij Futuro.

In Schaduwen maken we kennis met Ellen Groenenboom, die als 14-jarig meisje is verkracht door een onbekende man. Als volwassen vrouw leidt ze, met haar drie honden, een teruggetrokken bestaan op een oude boerderij. Wanneer Ellen op een dag dreigmailtjes ontvangt en een van haar honden door een vreemde wordt doodgeschoten, en die vreemdeling ook nog plotseling verdwijnt, wordt ze bang. Wat is er aan de hand? Hebben deze gebeurtenissen met elkaar te maken? Ellen gaat op zoek naar de waarheid, maar wie kan ze nog vertrouwen? En wat hebben de geheimen uit haar verleden met dit alles te maken?

Yvonne Franssen heeft met Schaduwen weer gepresteerd om een spannende thriller neer te zetten. Het verhaal wordt in korte hoofdstukjes vanuit meerdere perspectieven vertelt. Boven elk hoofdstuk staat de naam van het personage in wiens hoofd we kruipen. Franssen gebruikt een eenvoudige taal en in een rap tempo vliegen we door deze thriller. De spanning stijgt naarmate het verhaal vordert en er komen steeds meer geheimen aan het licht.
‘Mijn benen worden slap, ik moet tegen mijn auto aanleunen om niet te vallen. Terwijl ik haar auto verlamd van schrik en verwarring nastaar, zwaait ze vrolijk en rijdt weg. Aan het eind van de parkeerplaats lichten haar remlichten even op, dan draait ze de weg op. Ik kijk haar na totdat haar auto in de verte is verdwenen. Mijn handen trillen zo hevig dat het me tot driemaal toe niet lukt om de autosleutel in het contact te steken. Ik blijf even zitten, totdat mijn hartslag weer enigszins normaal is. Dan start ik de auto en rij naar huis.’
Steeds beter leren we de verschillende personages en hun achtergronden kennen. Het lijkt wel of elk personage iets te verbergen heeft. Schaduwen houdt je in zijn greep en laat je niet meer los. Doorlezen is dan ook een must! Elk geheim wordt uiteindelijk prijs gegeven, de verschillende losse eindjes komen stuk voor stuk bij elkaar. We lezen niet alleen wat er allemaal gebeurt, maar ook de reden waarom elk personage tot dit gedrag komt.

Schaduwen is een prachtig literair verhaal met een sterk plot dat uitstekend in elkaar zit. Knap gedaan!

18 mei 2024 19:33

0