Overslaan en naar de inhoud gaan
Afbeelding
De omslag afbeelding van het boek de Keersmaecker, Luc - De dag van de Diamantprinses
Serie
Uitgeverij(en) De Vries-Brouwer
Jaar van uitgave
Thrillzone score
3
Review date 15 mei 2019
Categories Nederlandstalig
Deel deze recensie
Luc De Keersmaecker is een Belgische schrijver en regisseur. Hij studeerde Franse en Italiaanse literatuur en film aan de Universiteit Antwerpen en werkt als leraar Italiaans aan het LBC Mortsel. Vanaf de jaren '90 tot 2010 publiceerde hij verschillende reisartikelen, korte verhalen en concert-, film- en boekrecensies voor diverse tijdschriften. Hij heeft verschillende theaterstukken geregisseerd en in 2014 verscheen de roman Oester of merguez, een boek dat zowel in Vlaanderen als Nederland veel lof oogstte. Recentelijk verscheen De dag van de Diamantprinses dat beschreven wordt als een mix tussen een literaire thriller en een coming of age roman.

We schrijven de jaren ’70 als de vijftienjarige Kurt ervan wordt beschuldigd een twaalfjarig meisje te hebben verkracht. Kurt raakt in paniek als de politie naar hem op zoek is en vlucht weg met de nicht van hoofdpersoon Benny. Ruim veertig jaar later spoelen de resten van Kurt aan in een rivierbedding in Berlaar. De politie gaat uit van zelfmoord, maar Benny, die inmiddels als journalist werkzaam is, gelooft dit niet en gaat op zoek naar de ware toedracht.

In De dag van de Diamantprinses vinden we twee verhaallijnen: de ene verhaallijn speelt zich af in het heden en gaat om Benny die uitzoekt wat er veertig jaar geleden gebeurd is. De schuingedrukte hoofdstukken zijn delen uit het dagboek van tiener Benny en vertellen de gebeurtenissen zoals die zich in de jaren ’70 afspeelden. Deze continue afwisseling tussen heden en verleden houdt de lezer constant bij de les. Het zijn als het ware twee afzonderlijke verhalen die langzaam in elkaar overvloeien. Stukje bij beetje kom je als lezer erachter wat er nou precies is gebeurd.

De karakters komen aardig uit de verf, vooral Benny, aan wiens leven de zoektocht naar wat er met zijn jeugdvriend is gebeurd een positieve boost geeft. Zijn carrière als journalist is immers behoorlijk in het slop geraakt en ook privé gaat het niet al te best met hem: hij kampt al een tijdje met een burn-out. Deze zaak geeft hem de zin in het leven weer terug en je ziet hem helemaal opbloeien.

Het romangedeelte van dit boek komt beter uit de verf dan het thrillergedeelte. Zeker de dagboekfragmenten laten zien hoe moeilijk jongeren het kunnen hebben tijdens het opgroeien en hoe verschillend ze hiermee omgaan. De verkrachting die Kurt gepleegd zou hebben is bovendien erg actueel, zeker met de huidige #metoo discussie.

Aangezien De Keersmaecker Vlaams is, gebruikt hij bij het schrijven typische Vlaamse woorden, uitdrukkingen en zinsopbouw. Dit is voor de Nederlandse lezer even wennen, want de verschillen met “ons” Nederlands zijn soms best groot.

Zoals gezegd komt het thrillergedeelte niet goed uit de verf, sterker nog, van spanning is eigenlijk geen sprake. Het mysterie wordt verder wel goed uitgewerkt, maar zal de lezer nergens op het puntje van zijn/haar stoel laten zitten.

Met drie sterren is dit boek een aardige middenmoter in het bomvolle thrillerlandschap.
Afbeelding
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Wat vinden lezers...

Super Admin

23 november 2024 19:45

0
Luc De Keersmaecker is een Belgische schrijver en regisseur. Hij studeerde Franse en Italiaanse literatuur en film aan de Universiteit Antwerpen en werkt als leraar Italiaans aan het LBC Mortsel. Vanaf de jaren '90 tot 2010 publiceerde hij verschillende reisartikelen, korte verhalen en concert-, film- en boekrecensies voor diverse tijdschriften. Hij heeft verschillende theaterstukken geregisseerd en in 2014 verscheen de roman Oester of merguez, een boek dat zowel in Vlaanderen als Nederland veel lof oogstte. Recentelijk verscheen De dag van de Diamantprinses dat beschreven wordt als een mix tussen een literaire thriller en een coming of age roman.

We schrijven de jaren ’70 als de vijftienjarige Kurt ervan wordt beschuldigd een twaalfjarig meisje te hebben verkracht. Kurt raakt in paniek als de politie naar hem op zoek is en vlucht weg met de nicht van hoofdpersoon Benny. Ruim veertig jaar later spoelen de resten van Kurt aan in een rivierbedding in Berlaar. De politie gaat uit van zelfmoord, maar Benny, die inmiddels als journalist werkzaam is, gelooft dit niet en gaat op zoek naar de ware toedracht.

In De dag van de Diamantprinses vinden we twee verhaallijnen: de ene verhaallijn speelt zich af in het heden en gaat om Benny die uitzoekt wat er veertig jaar geleden gebeurd is. De schuingedrukte hoofdstukken zijn delen uit het dagboek van tiener Benny en vertellen de gebeurtenissen zoals die zich in de jaren ’70 afspeelden. Deze continue afwisseling tussen heden en verleden houdt de lezer constant bij de les. Het zijn als het ware twee afzonderlijke verhalen die langzaam in elkaar overvloeien. Stukje bij beetje kom je als lezer erachter wat er nou precies is gebeurd.

De karakters komen aardig uit de verf, vooral Benny, aan wiens leven de zoektocht naar wat er met zijn jeugdvriend is gebeurd een positieve boost geeft. Zijn carrière als journalist is immers behoorlijk in het slop geraakt en ook privé gaat het niet al te best met hem: hij kampt al een tijdje met een burn-out. Deze zaak geeft hem de zin in het leven weer terug en je ziet hem helemaal opbloeien.

Het romangedeelte van dit boek komt beter uit de verf dan het thrillergedeelte. Zeker de dagboekfragmenten laten zien hoe moeilijk jongeren het kunnen hebben tijdens het opgroeien en hoe verschillend ze hiermee omgaan. De verkrachting die Kurt gepleegd zou hebben is bovendien erg actueel, zeker met de huidige #metoo discussie.

Aangezien De Keersmaecker Vlaams is, gebruikt hij bij het schrijven typische Vlaamse woorden, uitdrukkingen en zinsopbouw. Dit is voor de Nederlandse lezer even wennen, want de verschillen met “ons” Nederlands zijn soms best groot.

Zoals gezegd komt het thrillergedeelte niet goed uit de verf, sterker nog, van spanning is eigenlijk geen sprake. Het mysterie wordt verder wel goed uitgewerkt, maar zal de lezer nergens op het puntje van zijn/haar stoel laten zitten.

Met drie sterren is dit boek een aardige middenmoter in het bomvolle thrillerlandschap.

Write your review!

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.