Daniel Silva is voor ons geen onbekende. Het allereerste boek dat we van zijn hand lazen, was De Moskou regels. Destijds was dit de enige in het Nederlands vertaalde thriller met hoofdpersoon Gabriel Allon. Toen pakte uitgeverij Boekerij de handschoen op en bracht meer boeken van Silva op de markt. Eerst Portret van een spion, gevolgd door Gevallen engel en Het Engelse meisje. En nu heeft Harper Collins het nieuwste deel in de Allon-serie op de markt gebracht: De roof.
Gabriel Allon is een spion en huurmoordenaar in dienst van de vermaarde Israëlische geheime dienst Mossad. In De roof is hij in ruste. Allon is aangewezen als het nieuwe hoofd van de Mossad, maar dat duurt nog een klein jaartje. Zijn vrouw Chiara is in verwachting van een tweeling en Allon spendeert zijn tijd met het restaureren van een Venetiaanse kerk. Want voor wie het nog niet wist: Gabriel Allon is naar spion ook een enorm getalenteerde kunstrestaurateur. En kunst neemt vrijwel in elke Allon-thriller een belangrijke rol in. Ook in De roof, waar Allon de moordenaar van een kunsthandelaar moet opsporen om een vriend vrij te pleiten. Daarnaast is hij op zoek naar een lang geleden geroofd kunstwerk: een schilderij van Caravaggio. Deze speurtocht leidt al snel tot een spoor tot in de diepe krochten van de kunstroofbusiness. Na drugs- en mensenhandel dé meest lucratieve criminele business ter wereld. Allon komt op het spoor van een Arabische dictator en zijn gigantische bankrekening. Allon krijgt de kans hem te beroven van zijn illegaal verkregen geld...
De roof is #14 in de reeks rond spion en kunstrestaurateur Gabriel Allon. Ook in deze thriller zijn deze twee zaken de onderwerpen waar het om gaat. Silva is een meesterverteller en heeft kennis van zaken. Met name de scenes waarin Allon bezig is met zijn kunst, zijn een genot om te lezen. En gaandeweg het boek doet de lezer door de uitgebreide kunstkennis van Silva nog wat wist-je-datjes op. Silva schrijft vlot, waardoor de lezer door het boek vliegt.
De hoofdpersoon Gabriel Allon is sympathiek en gevaarlijk tegelijk. Een opmerkelijke combinatie. Want met de handen waarmee hij liefdevol een kunstwerk oplapt, doodt hij ook zijn tegenstanders met eenzelfde portie aan talent. In De roof keren ook personages uit eerdere Allon-thrillers terug: Julien Isherwood, de kunsthandelaar; Chiara, de vrouw van Gabriel; en natuurlijk het vaste Mossad-team dat Allon ondersteunt tijdens zijn missies.
De plot is interessant, maar bestaat eigenlijk uit twee delen. Deel één is de zoektocht naar de Caravaggio en deel twee gaat over de poging miljarden van de Arabische dictator te stelen. Het zorgt voor een fijne afwisseling voor de lezer. Wel valt op dat Daniel Silva de Israëlische staat een wel héél warm hart toedraagt. De Israëli's kunnen niets verkeerd doen terwijl de Arabische wereld de bad guys zijn. Niet erg realistisch; de echte wereld kent meer tinten grijs dan Silva aan het papier toevertrouwt.
De roof is overigens uitstekend los te lezen. Er zit losjes een opbouw in de Allon-thrillers. De liefhebbers zullen dit kunnen waarderen. Maar 'zwevende' lezers zullen dit deel ook uitstekend los kunnen waarderen.
Al met al is #14 in de Allon-serie weer een ouderwets spannende spionagethriller met een interessant plot en dito hoofdpersonages. We kunnen geen genoeg van Gabriel Allon krijgen!
Image
Serie
Gabriel Allon
Auteur(s)
Daniel Silva
Uitgeverij(en)
Harper Collins Holland
Publication year
Thrillzone score
Review date
30 April 2016
Categories
Spionage
Share this review
Image
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Gabriel Allon is een spion en huurmoordenaar in dienst van de vermaarde Israëlische geheime dienst Mossad. In De roof is hij in ruste. Allon is aangewezen als het nieuwe hoofd van de Mossad, maar dat duurt nog een klein jaartje. Zijn vrouw Chiara is in verwachting van een tweeling en Allon spendeert zijn tijd met het restaureren van een Venetiaanse kerk. Want voor wie het nog niet wist: Gabriel Allon is naar spion ook een enorm getalenteerde kunstrestaurateur. En kunst neemt vrijwel in elke Allon-thriller een belangrijke rol in. Ook in De roof, waar Allon de moordenaar van een kunsthandelaar moet opsporen om een vriend vrij te pleiten. Daarnaast is hij op zoek naar een lang geleden geroofd kunstwerk: een schilderij van Caravaggio. Deze speurtocht leidt al snel tot een spoor tot in de diepe krochten van de kunstroofbusiness. Na drugs- en mensenhandel dé meest lucratieve criminele business ter wereld. Allon komt op het spoor van een Arabische dictator en zijn gigantische bankrekening. Allon krijgt de kans hem te beroven van zijn illegaal verkregen geld...
De roof is #14 in de reeks rond spion en kunstrestaurateur Gabriel Allon. Ook in deze thriller zijn deze twee zaken de onderwerpen waar het om gaat. Silva is een meesterverteller en heeft kennis van zaken. Met name de scenes waarin Allon bezig is met zijn kunst, zijn een genot om te lezen. En gaandeweg het boek doet de lezer door de uitgebreide kunstkennis van Silva nog wat wist-je-datjes op. Silva schrijft vlot, waardoor de lezer door het boek vliegt.
De hoofdpersoon Gabriel Allon is sympathiek en gevaarlijk tegelijk. Een opmerkelijke combinatie. Want met de handen waarmee hij liefdevol een kunstwerk oplapt, doodt hij ook zijn tegenstanders met eenzelfde portie aan talent. In De roof keren ook personages uit eerdere Allon-thrillers terug: Julien Isherwood, de kunsthandelaar; Chiara, de vrouw van Gabriel; en natuurlijk het vaste Mossad-team dat Allon ondersteunt tijdens zijn missies.
De plot is interessant, maar bestaat eigenlijk uit twee delen. Deel één is de zoektocht naar de Caravaggio en deel twee gaat over de poging miljarden van de Arabische dictator te stelen. Het zorgt voor een fijne afwisseling voor de lezer. Wel valt op dat Daniel Silva de Israëlische staat een wel héél warm hart toedraagt. De Israëli's kunnen niets verkeerd doen terwijl de Arabische wereld de bad guys zijn. Niet erg realistisch; de echte wereld kent meer tinten grijs dan Silva aan het papier toevertrouwt.
De roof is overigens uitstekend los te lezen. Er zit losjes een opbouw in de Allon-thrillers. De liefhebbers zullen dit kunnen waarderen. Maar 'zwevende' lezers zullen dit deel ook uitstekend los kunnen waarderen.
Al met al is #14 in de Allon-serie weer een ouderwets spannende spionagethriller met een interessant plot en dito hoofdpersonages. We kunnen geen genoeg van Gabriel Allon krijgen!