de studente tess gerritsen thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Tess Gerritsen
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 27 oktober 2021

De Studente is een boek van het schrijversduo Tess Gerritsen en Gary Braver. Voor beide succesvolle schrijvers is het de eerste keer dat ze in gezamenlijkheid een boek schrijven. Het verhaal is ontstaan na een idee van Gerritsen na aanleiding van de MeToo-beweging. Ze wilde dit centraal stellen in een verhaal. De focus ligt hierbij niet op de seksuele intimidatie zelf, maar gaat juist in op het verschillende perspectief dat een man en een vrouw kunnen hebben op een situatie. Dit leidde tot een verhaal waarin liefde, obsessie en moord op geweldige wijze worden samengebracht. Tess Gerritsen is arts en bestsellerauteur. Haar boeken zijn vertaald naar veertig talen. Ze schreef onder andere de thrillerreeks rondom Jane Rizzoli en Maura Isles. Deze reeks werd later een succesvolle internationale televisieserie. Gary Braver is de auteur van meerdere thrillers en mysteries. Hij is daarnaast werkzaam als professor Engels aan de Universiteit in Boston.

De studente gaat over Taryn Moore. Ze is een jonge, veelbelovende studente uit Boston. Moore wordt dood gevonden op de stoep onder het balkon van haar appartement. In eerste instantie gaat de politie uit van zelfmoord. Maar rechercheur Frances ‘Frankie’ Loomis twijfelt. Waarom zou de talentvolle en knappe Taryn zichzelf van het leven beroven? Na de autopsie blijkt Taryn zwanger. Nu weet Frankie het zeker, hier is meer aan de hand. Ze gaat op onderzoek uit en ontdekt dat Taryn ook een duistere kant had. Langzaam maar zeker komen er steeds meer geheimen boven tafel. Maar wie is uiteindelijk degene geweest die Taryn heeft vermoord?

De studente is een heerlijke whodunnit. Vanaf het begin af aan is voor de lezer duidelijk dat Taryn is vermoord. De grote vraag is, wie heeft het gedaan? Om tot dat antwoord te komen, gaan we drie maanden terug in de tijd. Door deze eerste tijdssprong leren we de Taryn kennen in het ‘nu’. Het boek wisselt vervolgens op deze manier regelmatig in de tijd. Van ‘erna’ tot ‘ervoor’. Met deze termen worden de sprongen in de tijd duidelijk gemaakt. In het ‘erna’ volgen we het onderzoek van Frankie, in het ‘ervoor’ volgen we het leven van Taryn voordat ze werd vermoord.

Het verhaal van De studente wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Braver en Gerritsen hebben elk een personage tot leven gebracht. Je voelt als lezer dat deze karakters goed doorleeft en uitgewerkt zijn. Dit geeft het verhaal extra diepgang. De duistere kant van Taryn maakt dat je als lezer aan het twijfelen wordt gebracht. Is ze slachtoffer, of heeft ze gebeurtenissen zelf uitgelokt door haar gedrag? De goedaardige karaktertrekken en de sterke schuldgevoelens van professor Jack Dorian over zijn affaire maken hem niet tot de typische dader. Is een professor die een affaire heeft met studente per definitie de slechterik die misbruik maakt van de machtssituatie? Of was het een menselijke fout dat hij zich heeft laten verleiden tot deze acties. Met deze personages laten Braver en Gerritsen zien dat het niet altijd allemaal zo zwart/wit is, als het lijkt.

Langzaam maar zeker werkt het verhaal toe naar het moment waarop het uit de hand is gelopen. De spanning wordt daarbij goed opgebouwd en door het hele boek vastgebouwd. Op een gegeven moment heb je wel een idee wat de clue van het verhaal wordt, maar je blijft toch geboeid om te ontdekken of dit klopt.

De studente bevat alles wat een goede thriller nodig heeft: een spannend verhaal, goed uitgewerkte personages en dat alles omvat in een mooie schrijfstijl. We hopen op een verdere samenwerking van Gerritsen en Braven!

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.