Overslaan en naar de inhoud gaan
[fusion_builder_container hundred_percent="yes" overflow="visible"][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][caption id="attachment_27677" align="alignright" width="300"] Camilla Läckberg (copyright: Magnus Ragnvid)[/caption] Door: Denise Wolfs De Zweedse Camilla Läckberg is van huis uit econome, maar inmiddels is ze uitgegroeid tot een van de bestverkopende thrillerauteurs van Zweden. Ze heeft meer dan 22 miljoen boeken verkocht en deze boeken zijn in ruim 60 landen op de markt gebracht. Het bekendste is ze geworden met haar Fjällbacka reeks waarin Patrik Hedström en Erica Falck centraal staan. Naast thrillers schrijft Läckberg ook kook- en kinderboeken. In 2017 stapte ze van Ambo/Anthos over naar The House of Books en daar verscheen recentelijk haar stand alone thriller Gouden kooi, die deel gaat uitmaken van een tweeluik. Ter ere van het verschijnen van dit boek vereerde Läckberg ook Nederland met een bezoek en aan Thrillzone de eer om haar te interviewen. Wilde Camilla altijd schrijfster worden? Al van kinds af aan wilde Läckberg schrijfster worden: het was haar “rockstar dream”. Ze dacht echter niet dat ze het zou kunnen, totdat ze op haar 25e een schrijfcursus volgde en aan IJsprinses begon. Dat was ook het moment dat ze besloot te stoppen met haar werk als econome en zich fulltime op het schrijven te storten. In hoeverre heeft het schrijverschap haar leven veranderd? Aan de ene kant heel veel, want over de hele wereld is ze bekend en zeker in thuisland Zweden is ze een ster. Zo heeft ze bijvoorbeeld meegedaan aan de Zweedse versie van Let’s dance. Aan de andere kant is haar leven in veel opzichten hetzelfde gebleven: ze heeft nog steeds dezelfde vrienden die ze had voordat ze schrijfster werd en het leven als moeder verandert ook niet doordat ze nu bekend is. Las Läckberg als kind al veel? Vroeger zat ze altijd met haar neus in de boeken. Haar vader las ook graag en veel, maar haar moeder had er niet zoveel mee en die spoorde haar dus altijd aan om lekker buiten te gaan spelen en niet altijd binnen met haar neus in de boeken te zitten. Läckberg las vooral graag duistere verhalen, zoals spookverhalen en horrorcomics. Op haar zevende las ze haar eerste Agatha Christie en vanaf dat moment was ze verslingerd aan thrillers en detectives. Dat was ook het moment dat ze wist dat ze zelf thrillers wilde gaan schrijven. Waar haalt Läckberg haar inspiratie vandaan en hoe belangrijk is research voor haar? Haar inspiratie haalt ze eigenlijk overal uit. Research doet ze ongemerkt. Ze is altijd heel geïnteresseerd geweest in, en heeft veel gelezen over waargebeurde moordverhalen, seriemoordenaars, psychopaten enz. Je zou dit zelfs een hobby van haar kunnen noemen. Onlangs nog heeft ze genoten van de film Extremely wicked, shockingly evil and vile op Netflix, over seriemoordenaar Ted Bundy. In de Fjällbacka serie komen veel historische gebeurtenissen aan de orde en daar heeft Läckberg een hoop research voor gedaan. Overigens brengt deze research haar ook weer op nieuwe ideeën. Hoe zit het schrijfproces van Läckberg in elkaar? Als ze begint aan een boek, en als voorbeeld neemt ze de Fjällbacka reeks, dan weet ze meestal wie de dader is en wat de titel gaat worden. De rest komt al schrijvende, al weet ze vaak wel waar ze naartoe wil schrijven. Vooraf heeft ze zo’n 2% van het verhaal in haar hoofd zitten. Hoe gaat het er in Fjällback aan toe sinds Läckberg het groot heeft gemaakt in haar boeken? Fjällbacka is een belangrijk onderdeel van Läckbergs leven: hoewel ze er al sinds haar zeventiende niet meer woont, zal het altijd haar “hometown” blijven. Bovendien woont haar moeder er nog steeds, dus ze komt er nog regelmatig. In Fjällbacka worden speciale tours georganiseerd: er zijn zo’n tien tot vijftien gidsen in dienst, uit alle mogelijke landen. Sinds kort is er zelfs een Chinese tour. De inwoners van Fjällbacka en dat zijn er zo’n duizend, zijn heel trots op hun stadje. De tours brengen wat leven in de brouwerij en het is bovendien goed voor de economie. Waarom besloot Läckberg om een stand alone thriller te schrijven en haar succesvolle Fjällbacka serie even te laten voor wat het is? Zoals ze zelf zegt raakt ze snel rusteloos en verveeld, en dat is volgens haar het ergste wat een schrijver kan overkomen. Ze werd tè comfortabel met het schrijven van de Fjällbacka reeks: dit kan ze inmiddels met haar ogen dicht doen. Het werd dus tijd dat ze zichzelf weer ging uitdagen, ze wilde weer die vlinders in haar buik voelen. Het idee van Gouden kooi zat al langer in haar hoofd, maar nu was het moment aangebroken om er echt iets mee te gaan doen. Overigens verklaarden mensen haar voor gek om een succesvolle serie in de steek te laten om iets te schrijven waarvan je totaal niet weet hoe de fans erop gaan reageren. Fans van de Fjällbacka serie hoeven trouwens niet in paniek te raken: Patrik en Erica zullen in de toekomst zeker weer terugkeren. In hoeverre verschilt Gouden kooi van de Fjällbacka reeks? Läckberg vindt de boeken totaal verschillend en dat is dan ook precies wat ze wilde: als ze iets nieuws zou gaan schijven, dan moest het totaal anders zijn dan de voorgaande boeken. Gouden kooi is harder, stoerder, sneller en minder gezellig dan de Fjällbacka reeks. Zoals ze zelf zegt: ‘het is meer Dynasty dan Fjällbacka.’ Wat zijn de verschillen tussen Faye en Erica en op wie lijkt Camilla zelf het meest? Het grootste verschil is dat Faye veel vernietigender dan Erica is. Erica is lief, vriendelijk en eerlijk en doet haar best om door iedereen aardig gevonden te worden. Faye is de “crazy bitch” die we allemaal diep in ons hebben, maar die we niet vaak laten zien. Toen Läckberg begon met schrijven was ze vooral Erica, maar met alle ervaringen die ze in de afgelopen jaren heeft opgedaan neigt ze tegenwoordig meer naar Faye. Ze is een mooie mix tussen de twee: ze is niet zo gek als Faye, maar ook zeker niet zo lief als Erica. Voor haar was de grote uitdaging om Faye zo neer te zetten dat lezers ondanks haar gekke en donkere kant toch sympathie voor haar zouden voelen. Overigens zouden we het volgens Camilla eens moeten omdraaien: stel dat Faye een man was geweest, dan hadden we haar gedragingen opeens veel minder gek gevonden. Faye heeft in haar eentje een succesvol bedrijf uit de grond gestampt. Läckberg is een groot voorstander van zelfstandige, sterke en succesvolle vrouwen. Kan ze hier wat meer over vertellen? Läckberg vindt het heel belangrijk dat vrouwen zelf de touwtjes in handen nemen: niet de man overal de schuld van geven, maar zelf de verantwoordelijkheid nemen. Het is belangrijk dat vrouwen hun carrière en hun financiële zekerheid een belangrijke plek geven in hun leven. Kijk naar Faye: in het begin van het boek is ze zelf degene die haar macht weggeeft, niemand dwingt haar daartoe. Vrouwen hebben snel de neiging om te denken ‘het komt later wel’, terwijl later nooit komt. Vrouwen moeten het zelf doen en zich niet afhankelijk opstellen, dat is de boodschap die Läckberg graag wil uitdragen. Naast thrillers schrijft Läckberg ook kinderboeken. Wat is daar het grootste verschil tussen? Het grootste verschil is uiteraard het taalgebruik: daar is ze bij kinderboeken veel bewuster mee bezig. Bepaalde woorden kun je voor een jeugdig publiek nou eenmaal niet gebruiken en ook bepaalde grappen zullen bij kinderen niet aankomen. Zou Camilla ooit een boek samen met een andere auteur willen schrijven? Zeg nooit nooit, maar Läckberg acht de kans niet heel groot. Als het op schrijven aankomt is ze erg egoïstisch. Ze is als enig kind opgegroeid en ook het schrijven is voor haar iets wat ze in haar eentje doet. Ze houdt er niet van als mensen tijdens het schrijfproces kritiek op haar werk hebben. Als het af is, vindt ze het prima om op- of aanmerkingen te krijgen, maar niet gedurende het schrijven. Echter, mocht Michael Connelly haar een belletje geven, dan zal ze geen seconde twijfelen! Gaat Gouden kooi verfilmd worden? De onderhandelingen hierover zijn bezig, dus de kans dat het verfilmd gaat worden is zeker aanwezig. Idealiter zou het een Hollywoodproductie moeten worden met een van de 40-plus actrices die Hollywood rijk is. Als Läckberg mag dromen zou ze graag Kate Winslet of Charlize Theron in de rol van Faye zien. Kan Läckberg een tipje van de sluier oplichten wat betreft deel twee van Gouden kooi? Camilla houdt er niet van om veel te zeggen over het boek waaraan ze op dat moment werkt. Eén ding dat zeker is, is dat Faye nog veel meer voor Jack in petto heeft. Ook kon ze verklappen dat deel twee over ongeveer een jaar zal verschijnen. Graag willen we uitgeverij The House of Books en Jochem Bouwens bedanken dat ze dit interview mogelijk hebben gemaakt.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Afbeelding
geen
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!

Reactie toevoegen

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.