Je schrijft onder het pseudoniem A.C. Porter, terwijl je als Arjan Alberts al succesvol bent. Waarom koos je voor een alter ego voor deze thriller?
Terwijl ik aan de trilogie over Natan Z. werkte, bedacht ik het verhaal van De erfgenamen. Mijn uitgever was meteen enthousiast en zag de internationale potentie van dit verhaal. We hebben toen een nieuwe identiteit bedacht die daarbij paste. A.C. Porter klonk meteen goed. En omdat ik in het verleden voor de VN en de Europese Commissie heb gewerkt en zowel in Ierland als Spanje heb gewoond en gewerkt op de ambassade, konden we heel dicht bij de werkelijkheid blijven.
Zowel de ThrillZone Award als de Hebban Thrillerprijs winnen met De erfgenamen is bijzonder. Gefeliciteerd nogmaals! Wat betekenen deze erkenningen voor jou als schrijver?
In 2018 toen Natan Z. net uitkwam, was ik onderweg naar het Boekenbal toen de recensie van ThrillZone online kwam. Het was voor mij een van de allereerste recensies en je bent als debuterend auteur natuurlijk heel erg onzeker over wat anderen van je werk vinden. De recensie was prachtig en de timing briljant. Dat Boekenbal vergeet ik nooit meer en dat ik later dat jaar de ThrillZone juryprijs won was natuurlijk helemaal fantastisch. Met De erfgenamen heb ik inmiddels twee lezersprijzen gewonnen en dat is natuurlijk de mooiste erkenning die je kunt krijgen als auteur. Zonder schrijver is er natuurlijk geen lezer, maar een schrijver moet die lezer wel verdienen. Telkens weer.
Je thrillers staan bekend om hun gelaagde personages en maatschappelijke ondertonen. Hoe belangrijk is maatschappelijke relevantie voor jou in spannende fictie?
Maatschappelijke relevantie is voor mij heel belangrijk. Lezers raken daardoor betrokken bij je verhaal en het verhaal raakt de lezer. Bovendien is het heel leuk om iets te creëren dat mensen aan het denken zet. Eigenlijk komt het bij die gelaagdheid in mijn thrillers op hetzelfde neer. De lezer wil doorgronden hoe het zit, meedenken, vooruitdenken, om vervolgens overrompeld te worden. Daar heb je verschillende lagen voor nodig. Zowel in je verhaal als in je personages.
Kun je een tipje van de sluier oplichten over je volgende project? Gaan we meer zien van A.C. Porter, of keert Arjan Alberts terug met een nieuw verhaal?
Voorlopig ga ik verder als A.C. Porter. In september verschijnt het volgende boek. Wederom een politieke thriller tegen een historische achtergrond. Het gaat over een Nederlandse vrouwelijke dierenarts die in 1966 naar Noord-Ierland verhuist en daar een relatie krijgt met een man van wie ze niet weet dat hij lid is van de IRA. Net als in De erfgenamen speelt het verhaal zich af in twee tijden: rond Bloody Sunday in 1972 en zesentwintig jaar later in 1998 als het Goede Vrijdagakkoord getekend wordt en een adviseur van Tony Blair met een speciale opdracht op de Britse Ambassade in Dublin geplaatst wordt, waar ze in een dodelijk web verstrikt raakt dat alles te maken heeft de gebeurtenissen in het eerste deel.
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Alle recensies van deze recensent
Schrijf jouw recensie!