De omslag afbeelding van het boek Hulst, Alex van der - Het mooiste uit de koers
Auteur(s) Alex van der Hulst
Uitgeverij(en) Nieuw Amsterdam
4
Review date 15 april 2020
Categories Sport
2020 is het jaar van de verloren wielerkoersen. Door de coronacrisis zijn de voorjaarsklassiekers nagenoeg allemaal geannuleerd én staan de grote rondes, zoals de Tour en de Vuelta, onder druk. Om toch een beetje het ‘koersgevoel’ te behouden, worden er klassieke wedstrijden uitgezonden op tv. En gelukkig verschijnen er ook nog genoeg boeken over deze mooie sport. Bij Nieuw Amsterdam verscheen onlangs Het mooiste uit de koers van Alex van der Hulst.

In Het mooiste uit de koers staat, zoals van der Hulst zelf aangeeft, ‘het mooiste’ centraal. En dus niet ‘het beste’. De auteur gaat op zoek naar de meest spraakmakende producten, personen en koersen van de laatste eeuw. En dat levert 50 korte, interessante anekdotes op. Zo gaat de auteur op zoek naar de mooiste én lelijkste fietsshirts. Het Peugeot shirt is uniek, maar van der Hulst pakt ook de spuuglelijke shirts op van Italiaanse wielerploegen zoals Amore en Vita. En Van der Hulst gaat ook op zoek naar de man op wie de mooie term ‘le pedaleur de charme’ slaat; Hugo Koblet.

Daarnaast wordt de fietstechniek niet vergeten. Zo zijn er de spraakmakende deltaremmen van fietsmaker Campagnolo, prachtig om te zien maar verschrikkelijk om mee te werken. Of de tijdritwielen van Mario Cippolini, die bij afbreken levensgevaarlijk bleken te zijn. Het zijn stuk voor stuk unieke en bijzondere verhalen die de auteur in het boek heeft weten te vangen.

Alex van der Hulst (Nijmegen, 18 juni 1977) is een Nederlands journalist en schrijver. Van der Hulst schrijft als freelancer voor onder andere NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en OOR. Hij begon als redacteur bij universiteitsmagazine Vox en ging daarna als freelancer werken voor onder andere Nieuwe Revu, De Groene Amsterdammer, De Pers en De Gelderlander. Hij schrijft over popmuziek, wielrennen, nieuws en loopbaan. Hij schreef boeken over Doornroosje (Nijmegen), The Bips, wielrennen en het leven als zzp'er.

Het mooiste uit de koers is een boek waarin de liefde van de auteur voor de wielersport van elke pagina spat. Dat enthousiasme slaat al snel over op de lezer. De anekdotes zijn talrijk, en allemaal even bijzonder. Sommige verhalen zijn indrukwekkend, andere weer hilarisch. Een voorbeeld is het hoofdstuk over de Franse wielrenner Thomas Voeckler. De Nederlandse liefhebbers ergerden zich jarenlang aan de gekke bekken van de Fransman.
“Voeckler, die hangt bij een viaduct al over zijn stuur alsof hij ieder moment kan bezwijken.”
Of het hoofdstuk Wachten op de kopman, waarin Van der Hulst begint over hoe lastig het is om een wielerwedstrijd te kijken met iemand die de sport niet kent.
“Waarom stopt die nou. Hij rijdt vooraan.” - Hij moet wachten. “Maar hij rijdt voorop.” - Hij moet wachten, hij is een knecht. “Het is toch de bedoeling dat hij het eerste over de finish komt?” - Ja dus?
Zo dus.

De lezer van Het mooiste uit de koers zal genoeg nieuwe dingen lezen. Zo heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord van Jeannie Longo, die jarenlang -tot irritatie aan toe- het dameswielrennen domineerde. Of over de oorsprong van de klikpedalen, die door fabrikant Time werden ontwikkeld.

Het mooiste uit de koers is op een zeer aangename manier geschreven. Korte hoofdstukken, gevatte zinnen; het leest als een trein. Van der Hulst verstaat zichtbaar de kunst om een aangenaam verhaal te schrijven. Wat interessant is aan dit boek, is dat het eens niet gaat over Bernard Hinault of Lance Armstrong. Het gaat juist om de andere zaken, personen en gebeurtenissen die het wielrennen zo’n bijzondere sport maken. De liefhebbers zullen dan ook smullen van Het mooiste uit de koers. Bij gebrek aan koersen in 2020, is dit boek een zeer aangenaam substituut.

25 april 2024 17:24

0

Zo dus.