de heraklesmoorden alexander olbrechts thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Godijn Publishing
4
Review date 1 februari 2023

De Vlaamse schrijver Alexander Olbrechts heeft met zijn eerdere publicaties al enige naamsbekendheid verworven. Zo kennen we hem van het recent verschenen boek Gevlinderd en prijswinnende samenwerking in het boek Fatale ontmoeting. Ook is hij succesvol in het schrijven van kortverhalen. Hij behaalde onder andere met De jongen zonder naam zilver op De Zilveren Strop 2022 - de grootste schrijfwedstrijd voor Nederlandstalige spannende kortverhalen.

Eind 2022 bracht hij De Heraklesmoorden, het eerste boek van de Mythosmoorden-reeks, op de markt. In dit boek slaat Olbrechts met een spannend en gruwelijk verhaal een brug tussen Griekse mythologie en de hedendaagse realiteit. Dit doet hij op een zeer knappe manier door de meeste mogelijke gruwelijkheden die een mens kan bedenken een saus van humor en relativering te geven. Dat zorgt ervoor dat het niet te gruwelijk, maar juist interessant wordt en het boek zeer prettig leest.

Vanaf het eerste hoofdstuk wordt de lezer gepakt door een spannende beschrijving van een gruwelijke moord in de Mechelse dierentuin. Een leeuw en zijn verzorger worden op gruwelijke wijze vermoord. Op het voorhoofd van de verzorger prijkt ingekerfd het Romeinse cijfer I.
Terwijl dit ritueel zich afspeelt, maakt de lezer kennis met Rudi Smeets, de politiecommissaris met een ochtendhumeur, een enorme koffiebehoefte en een heel slecht huwelijk. Zijn personage wordt, net als de personages van de andere leden van het politiekorps, zeer goed door Olbrechts uitgewerkt.
Smeets en zijn team, bestaande uit Delvine, de doortastende vrouw met ervaring als inspecteur en Lucas, de net beginnende inspecteur die zijn sporen wanhopig graag wil verdienen, worden op de zaak gezet.

Als de dode lichamen van een edelhert en een boswachter met een Romeinse III in zijn voorhoofd gekerfd, worden gevonden, wordt er al snel een verband tussen de genummerde moorden gelegd en neemt de druk op het team van Smeets toe. Om het motief van de moordenaar te achterhalen duikt het team, onder leiding van Lucas in de mythe van de twaalf werken Herakles. Herakles wordt door het uitvoeren van twaalf opdrachten van koning Eurystheus onsterfelijk. Op welke manier en geïnspireerd door welke versie van het verhaal van Herakles, wil de Herkalesmoordenaar zijn levenswerk tot een climax laten komen?

De oude Griekse mythe van Herakles wordt in het boek goed verhelderd aan de hand van de gruwelheden die elkaar in dit boek op hoog tempo opvolgen. In de vorm van gevechten om leven en dood tussen mens en dier en tussen mens en mens wordt de spanning telkens opgevoerd. De strijd om leven en dood wordt afgewisseld met de strijd die Smeets voert met zijn vrouw Odette en af en toe met zijn meerdere “de Boeddha” Luc van Hengel. De beschrijvingen van deze situaties houden het boek luchtig en zorgen voor een glimlach om de mond van de lezer.

Kan het team van Smeets de Heraklesmoordenaar stoppen voor er zoveel moorden zijn gepleegd als het aantal werken van Herakles? Wordt de moordenaar net zo onsterfelijk als Herakles? Dit vraagt de lezen van dit boek zich regelmatig af.

Door de beeldende en vlotte schrijfstijl van Olbrechts wordt de spanning goed in het boek gehouden en zal de lezer zich bovenstaande vragen blijven stellen. Het veelvuldige gebruik van de beeldspraak en mooie woordkeuzes maken het boek niet alleen spannend, maar ook literair een plezier om te lezen. Het maakt nieuwsgierig naar de volgende in de Mythosmoorden reeks.

De heraklesmoorden is een fijne thriller vol met gruwelheden die de lezer blijft boeien tot de eindstrijd is afgerond.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.