De omslag afbeelding van het boek Land, Ali - Goed of slecht
Auteur(s) Ali Land
4
Review date 30 maart 2017

Over het algemeen zijn de verschillen van lezersmeningen over een boek niet zo groot. Maar soms is het verhaal zo aangrijpend en psychisch beladen dat het om die reden ook controversieel wordt. Het is niet vreemd dat het onderwerp dan iets met kinderen van doen heeft. De Engelse auteur Ali Land heeft jarenlang met (puberende) problematische kinderen gewerkt. De indrukken die ze daar bij heeft opgedaan hebben haar gevormd tot wie ze nu is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in haar debuut kinderen een hoofdrol hebben gekregen. Haar toenmalige werkkring heeft ze inmiddels verlaten, de herinneringen draagt ze nog met haar mee en zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit helemaal gaan verdwijnen.

De 15-jarige Milly is opgenomen in het gezin van Mike Newmont. Mike is gehuwd met Saskia en samen hebben ze een dochter, Phoebe. Zijn beroep is psycholoog met traumabehandeling als specialiteit. In die hoedanigheid kan hij Milly helpen met haar nieuwe identiteit. Haar biologische moeder is gearresteerd en wacht op berechting. Milly heeft haar bij de politie aangegeven omdat ze niet meer tegen de huiselijke situatie kon. Voor het jonge meisje breekt een periode aan waarin ze kan werken aan haar nieuwe identiteit en een nieuw leven. Een stabiele veilige omgeving is hierbij van groot belang maar het is de vraag of ze dat, en een warm ‘nestgevoel’ bij de familie Newmont vindt.

Goed of slecht is een zwaar psychologische roman waarin een getraumatiseerde tiener in een tijdelijk pleeggezin een normaal en stabiel leven probeert op te bouwen. Na een leven met een moeder die wordt verdacht van een aantal moorden, waar Milly alias Annie, destijds getuige van is geweest. Het dilemma waarmee het meisje worstelt is enerzijds dat het moorden moest stoppen en anderzijds het gemis van geborgenheid nu haar moeder er niet meer voor haar kan zijn. Een pleeggezin zou voor het laatste een oplossing kunnen bieden mits het ook een alternatief kan zijn voor het gevoel van veiligheid en geborgenheid.

Ali Land heeft, met de jarenlange werkervaring in haar rugzak, op een beklemmende wijze het leven van van dit jonge meisje in beeld gebracht. Met groot inlevingsvermogen beschrijft ze de nieuwe problemen die op het pad van haar komen en waar ze zich niet altijd tegen kan wapenen. Choquerend en met een hoog waarheidsgehalte komen de verschillende situaties boven tafel en wordt uitgebeeld hoe een zwaar getraumatiseerd meisje zich daar doorheen vecht. Soms met succes maar ook vaak met weer een litteken op haar ziel erbij.
Lezers raken diep betrokken bij dit verhaal of nemen er grote afstand van, het zal per individu grote verschillen te zien geven. Eigen achtergrond en om kunnen gaan met grote psychologische indrukken zullen daarbij bepalend kunnen zijn. Het verhaal ontwikkelt zich naar een situatie die enerzijds wel enigszins voorspelbaar is maar waarvoor simpelweg ook een andere optie denkbaar is. Niettegenstaande zijn het de indrukken die stemmen tot nadenken, daar maakt de oplossing geen verschil in.

2 mei 2024 7:27

0