De omslag afbeelding van het boek Huiver
Auteur(s) Allie Reynolds
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 3 maart 2021
De Britse Allie Reynolds is lange tijd freestyle snowboardster geweest en ze stond geruime tijd in de Engelse top tien van de halfpipe. In 2003 verruilde ze haar snowboard voor een surfplank en verhuisde ze naar Australië waar ze vervolgens vijftien jaar Engelse les heeft gegeven. In 2008 werd Reynolds fulltime schrijfster: haar korte verhalen zijn in verschillende tijdschriften in onder andere Australië, Engeland en Zweden en gepubliceerd. In 2021 verscheen haar thrillerdebuut Huiver, dat meteen in 12 talen zal verschijnen.

Hoofdpersoon Milla wordt uitgenodigd voor een reünie in de Franse Alpen, met vier oude snowboardvrienden (Dale, Brent, Curtis en Heather) die ze tien jaar niet heeft gezien. Al snel realiseren ze zich echter dat er iets niet klopt: het resort is verlaten, de skilift die hen naar de top heeft gebracht staat stil en iemand heeft hun telefoons weggenomen. Een spel dat ze spelen om het ijs te breken blijkt een truc om de vriendengroep te herinneren aan Milla’s vriendin en concurrente, Saskia, die tien jaar geleden verdween en nooit werd gevonden. Milla beseft algauw dat ze niemand kan vertrouwen. Iemand heeft hen hierheen gelokt om de waarheid over Saskia te achterhalen en gaat tot het uiterste om antwoorden te krijgen. Als Milla niet oppast, kan ze zomaar de volgende zijn die verdwijnt…

Huiver speelt zich afwisselend af in het heden en tien jaar geleden: hierdoor ontrafelen de gebeurtenissen zich langzaam en wordt duidelijk waarom de vrienden zich in hun huidige penibele situatie bevinden. De meeste hoofdstukken eindigen met een cliffhanger en daarom wil je constant doorlezen. Zeker tegen het einde wisselen de hoofdstukken zich steeds sneller af en is het onmogelijk om het boek weg te leggen. Tot het laatst blijft onduidelijk wie achter alle vreemde gebeurtenissen zit.

We leren de personages redelijk goed kennen en dan met name Milla komt goed uit de verf. Zij heeft echt een ontwikkeling doorgemaakt ten opzicht van tien jaar geleden. De heren blijven redelijk eendimensionaal maar dat maakt voor het verhaal niet zo veel uit. Jammer is dat de hoofdstukken die zich tien jaar geleden afspelen soms een beetje soapachtig aandoen en dat past eigenlijk niet bij de toon van de rest van het boek.

Het is goed te merken dat de auteur zelf op hoog niveau heeft gesnowboard want de vaktermen zijn niet van de lucht. Dit wordt echter nergens storend en ze passen goed in het verhaal en ze maken het authentiek. Ze legt ze echter goed uit en de lezer krijgt zin om deze sprongen op te zoeken op YouTube. Doe dit zeker, want sommige sprongen zijn spectaculair om te zien.

Huiver is een “locked-room mysterie”, een subgenre onder de thrillers: een kleine groepje personages die zich in een omgeving bevinden waar ze niet wegkunnen en onder hen bevindt zich een dader van meestal een moord. Dit is in dit boek zeer goed uitgewerkt: een afgelegen chalet, hoog in de bergen waar onze personages vastzitten. Skiliften die niet werken, telefoons die zijn verdwenen en mysterieuze voorwerpen die worden achtergelaten. Tel daarbij de barre weersomstandigheden op en Reynolds heeft de perfecte sfeer te pakken!

Reynolds heeft met Huiver een regelrechte hit te pakken en wij kunnen niet wachten om te zien waar Reynolds in de toekomst nog meer mee gaat komen!

29 maart 2024 0:36

0