max andre hoogeboom recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) André Hoogeboom
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 12 maart 2022
Categories Non

Sinds december 2021 is iedereen in Nederland, als je dat nog niet was, fan van Max. Max? Ja en voor als je onder een steen hebt geleefd; Max Verstappen is de eerste Nederlandse kampioen in de Formule 1. In een spectaculair seizoenslot bleef hij Lewis Hamilton nipt voor. Al in 2016 schreef André Hoogeboom een biografie over de jonge coureur. Weliswaar ongeautoriseerd, maar hij tekende een aardig beeld op over de Verstappen-telg. In januari 2022 besloot Hoogeboom om de biografie te actualiseren mede door het feit dat Verstappen kampioen werd. Het resultaat: Max (de geactualiseerde editie).

Max stamt dus al uit 2016, toen de coureur nog maar achttien was. Hij had al hoge ogen gegooid door als jongste F1-coureur een wedstrijd te winnen. En op dat soort extremiteiten focust Hoogeboom zich. In het boek tekent hij de opkomst van Verstappen op, waarbij de rol van vader Jos enorm in de spotlights wordt gezet. Terecht, want aan zijn hand werd de jonge Max klaargestoomd tot het ultieme doel; de Formule 1.

Omdat Max ongeautoriseerd is, baseert Hoogeboom zich vooral op eigen kennis -en dat is er genoeg- en insiders als Jan Lammers en Giedo van der Garde. Zij hebben met hun kennis een scherpe blik op Max als coureur.

Natuurlijk is dit niet voor niets een opnieuw uitgegeven boek. Hoogeboom heeft gepoogd het boek te actualiseren door het toevoegen van hoofdstukken en ook alinea’s in het boek.

Max is een interessante optekening van de opkomst van de mega getalenteerde en hardwerkende coureur. Niemand zal na het lezen van dit boek ooit nog denken dat Formule 1 geen sport is. Om dit hoogste doel te bereiken is daadkracht, discipline en opofferingsgezindheid nodig.

Hoogeboom heeft een goede pen en weet de interviews en observaties goed te verwerken in het boek. Toch schort er wel het een en ander aan deze ongeautoriseerde biografie. Zo valt de auteur regelmatig in herhaling. Als lezer merk je dat je sommige dingen eerder hebt gelezen in Max. Zoals het feit dat Gijs van Lennep de Le Mans won (minimaal vier keer gelezen), alsook het feit dat Genk de ultieme karttempel is. Of dit in de eerste editie ook al zo was, weten we niet. Het zou ook kunnen zijn dat dit komt doordat Hoogeboom hoofdstukken of alinea’s heeft toegevoegd. Deze herhaling van zetten begint op een gegeven te irriteren en dat is zonde. Bovendien geeft het een wat rommelige indruk.

Daarnaast voelt de lezer dat de auteur meer uit het boek had kunnen halen. Tussen de eerste en geactualiseerde versie is zóveel gebeurd, dat het bijna herschreven had kunnen worden. Hierdoor blinkt het boek vooral uit in de weg van Max Verstappen naar de F1, maar is het F1-gehalte te laag om echt een compleet beeld van Verstappen tot nu toe te geven.

Het is te prijzen hoeveel inside informatie Hoogeboom geeft in het boek, maar toch mis je als lezer de interviews met de hoofdrolspeler zelf. Hoe kijkt Max zelf naar de rol van zijn vader, van zijn strijd met Hamilton en van zijn rol in het team? Dat is een gebrek wat je zelfs met de beste wil niet kunt opvullen.

Al met al is Max een boek dat vooral interessant is hoe Verstappen in de F1 is gekomen, maar is het F1-gehalte te laag om een compleet beeld te geven. Had de auteur misschien beter een ‘deel 2’ kunnen schrijven over de periode 2016-2021?