De omslag afbeelding van het boek Hogan, Andrew & Douglas Century - De jacht op El Chapo
Uitgeverij(en) HarperCollins
3
Review date 2 juli 2018
Categories True Crime
Andrew Hogan is voormalig DEA-agent (Drugs Enforcement Agency) verantwoordelijk voor het oppakken van Jaquin Guzmán Loera. Misschien beter bekend onder de naam El Chapo. Stap voor stap wordt duidelijk hoe Hogan met zijn DEA bezig is geweest het Sinaloa-kartel met El Chapo aan het hoofd een gevoelige tik te geven.

El Chapo is tweemaal eerder gearresteerd, maar beide keren wist hij te ontsnappen. Zeven jaar lang volgt Hogan elke stap die de leider van het kartel zet. Hij gaat tot het uiterste en moet vooral voorzichtig zijn. Want wie is er te vertrouwen? Tot waar reiken de tentakels van El Chapo? Wie kan hij vertrouwen als de finale operatie ingezet moet worden?

De keerzijde van het succes van Andrew Hogans operatie is dat hij inmiddels in het bedrijfsleven werkt en op een geheime locatie woont. Douglas Century heeft zijn verhaal verwoord in het boek De jacht op El Chapo. Non-fictie, keihard en een genot voor alle liefhebbers van Netflixseries als Narcos.

In De jacht op El Chapo wordt de lezer volledig meegenomen in een krankzinnige operatie. Het is aan het uithoudingsvermogen van Andrew Hogan te danken dat het ooit zover heeft kunnen komen. El Chapo is slim (niet voor niets ontsnapte hij al tweemaal uit een gevangenis), en voelt zich onaantastbaar. Een ieder die hem de voet dwars wil zitten verdwijnt, of wordt kortweg geliquideerd. Toch heeft Hogan geen enkele angst. Hij wil El Chapo en hij zal hem krijgen ook.

Hoe het hem uiteindelijk lukt is te lezen in de jacht op El Chapo, werkelijk alles wordt hierin beschreven. Dit zorgt er voor dat als je niet volledig geïnteresseerd bent in het werken bij de DEA, of het vangen van een van de gevaarlijkste personen ter wereld, er momenten genoeg zijn dat je kan afhaken. De jacht op El Chapo is geen feelgood-thriller, ook de uitkomst is al zeker. Alles is wat dat betreft bekend en je moet wel een liefhebber zijn om je door alle details heen te werken. Het is overigens wel de moeite waard om te doen, want de uiteindelijke finale zorgt er toch voor dat je meeleeft met het team van Hogan.

Je moet bewondering hebben voor een man als Hogan, die zijn volledige leven in dienst heeft gesteld om de wereld veiliger te maken. Dit verdient uiteraard een boek waarin dit allemaal wordt vastgelegd, maar de jacht op El Chapo is zeker niet een boek voor iedereen. De liefhebber zal er ongetwijfeld van genieten, heb je niks met de drugswereld, DEA en/of El Chapo dan mis je niks als je het boek in de boekwinkel laat staan.

5 mei 2024 1:32

0