Wanneer Blanca wakker wordt kan ze zich niets meer van zichzelf herinneren. Ze weet zelfs niet eens in welke kamer ze ligt. Een vrouw verzorgt haar, maar lijkt haar ook steeds een slaapmiddel te geven. Waarom?
Noora komt terug op het waddeneiland waar ze haar jeugd heeft doorgebracht. Ze wil voor eens en voor altijd duidelijkheid hebben over een bizarre gebeurtenis uit haar verleden. Toen ze een klein meisje was vond ze in het bos een baby, deze gaf ze aan een vrouw en deze vrouw vertelt haar dat ze de baby naar de politie dan wel huisarts zal brengen. Dit is nooit gebeurd, sterker nog van de vrouw en de baby ontbreekt daarna elk spoor. Het verhaal van Noora wordt dan ook afgedaan als een verzinsel van een jong meisje.
De vondeling is een nieuwe stand alone thriller van Anita Terpstra. Ze heeft in het verleden meerdere bejubelde thrillers geschreven, zo werd haar boek Samen genomineerd voor een Gouden Strop. Recent schreef ze non-fictie en daar was ze al even succesvol mee. Met De vondeling is ze teruggekeerd naar het genre thriller en weet ze direct weer de juiste toon aan te slaan.
In De vondeling volgen we dus het verhaal van deze twee vrouwen. Het verhaal is opgebouwd in drie delen, het eerste deel gaat over Blanca. Zij ontwaakt in een kamer en komt er achter dat ze niks meer weet. De vrouw die haar behandelt zegt dat ze haar moeder is, maar Blanca weet helemaal niets meer van haar eigen verleden. Beetje bij beetje komt Blanca op krachten en is ze vastberaden er achter te komen wie ze is. Ook al wil haar moeder er toch vooral voor zorgen dat ze thuis blijft en rustig aan haar herstel werkt. Maar de informatie die haar moeder loslaat is verwarrend en na wat onderzoek van Blanca zelfs totaal onjuist.
Langzaam maar zeker kom je als lezer dichter bij de waarheid van Blanca. Wat Terpstra sterk doet, naast het uitstekende schrijfwerk, is met korte hoofdstukken je echt in het verwarde brein van Blanca mee laten kijken. Daarnaast zorgt Terpstra ervoor dat je als lezer net wat meer informatie krijgt, maar niet voldoende om de puzzelstukjes aan elkaar te knopen. En precies op het moment dat alles duidelijk zou moeten zijn, eindigt het eerste deel en gaan we naar het leven van Noora.
Het leven van Noora is al niet veel minder interessant. Als jong meisje heeft ze dus een baby gevonden, maar niemand gelooft haar. Het vormt de jonge Noora en zeker op zo’n waddeneiland, waarin iedereen alles van elkaar weet, zorgt het ervoor dat Noora met de nek wordt aangekeken. Het is dan ook niet vreemd dat Noora het eiland verlaat op zoek naar geluk. Als ze om familieredenen terug moet naar het waddeneiland en ze toch nog tegen dezelfde muren lijkt op te lopen, neemt ze het heft in eigen handen. Ze gaat op zoek naar de waarheid. Ze weet dat haar verhaal klopt, maar ze is vastbesloten te zorgen dat iedereen achter de echte waarheid komt. Ook in dit tweede deel van het verhaal weet Terpstra je als lezer mee te nemen in een intrigerend verhaal.
Maar alles komt pas echt samen in het derde deel van dit boek. De werelden van Blanca en Noora zijn met elkaar verweven. Hoe Terpstra dit uiteindelijk samen brengt is werkelijk briljant. Ze heeft ondanks het hoge niveau van de eerste twee delen toch nog wat ijzers in het vuur gehouden om tot een spetterende en verrassende ontknoping te komen. Het toont aan dat het niet vreemd is dat Terpstra inmiddels al 15 jaar succesvol in het vak zit. We kunnen als thrillerlezers alleen maar blij zijn, dat ze na haar non fictie projecten toch ook de thriller niet is vergeten. En absoluut de kunst niet is verleerd.