De omslag afbeelding van het boek Maas, Anja - Maalstroom
Auteur(s) Anja Maas
Uitgeverij(en) Godijn
4
Review date 19 december 2018
Het leven van de in Alkmaar geboren en getogen Anja Maas heeft zich altijd al rond letters, liedjes, kleine gedichten en korte verhalen afgespeeld. Het kan niet anders dan dat ze op zoek gaat naar soortgenoten en die vindt bij een schrijfvereniging. Ze bekwaamt zich steeds verder in ‘het schrijven’ maar beseft dat 24 uur per dag en haar dagelijkse verplichtingen onvoldoende ruimte biedt voor het schrijven van een echt boek. Een (on-)gelukje met een gebroken arm als resultaat, biedt haar plotseling wel de mogelijkheid en tijd om haar lang gekoesterde droom achterna te gaan. Wat begint als een verzonnen verhaal als opdracht bij een schrijfcursus, transformeert zich door aanmoedigingen van de Alkmaarse Stadsdichteres, tot een manuscript voor een echt boek. Haar debuut Maalstroom krijgt steeds meer vorm en uiteindelijk heeft ze haar droom werkelijkheid kunnen laten worden.

Er is maar weinig tijd voor nodig om een gelukkige moeder te laten veranderen in een radeloze vrouw. Het overkomt Karin Buitendijk als ze na de wasdroger vullen, dat een paar minuten duurt, terug beneden komt en haar 3-jarig dochtertje Kayla spoorloos is verdwenen. Het ongeloof en de schrik groeit met de minuut zeker nadat ze alle plekjes in huis heeft geïnspecteerd maar moet concluderen dat haar dochter echt spoorloos is. Politieonderzoek levert geen resultaat op zij het dat haar vriendin Ingrid Huizinga, korte tijd wordt verdacht omdat zij de kleine Kaya bijna figuurlijk als haar eigen diep gewenste dochtertje ziet. De tijd schrijdt voort en Karin wordt niet alleen geplaagd door herinneringen aan haar dochter maar ook onaangenaam verrast en plotseling overvallen door vreemde gebeurtenissen in haar huis. Zo verdwijnen er knuffels uit Kaya’s nog ingerichte kamer en komen er andere voor in de plaats. Medische hulp en behandeling door een psycholoog moeten daar verbetering in brengen en de waanbeelden doen verdwijnen.

De opbouw van het verhaal in Maalstroom is zeer goed doordacht. Met een relatief klein aantal personages die om verschillende reden belangrijk zijn in het leven van de gedupeerde Karin, wordt vanuit wisselend perspectief de plot langzaam opgebouwd. Deze perspectiefwisselingen worden niet alleen gebruikt voor het verhaal vanuit een aantal invalshoeken te belichten maar ook voor het verdiepen van karakters. Op die manier lukt het Maas uitstekend om via dat kanaal ook de gedachten van de lezers te beïnvloeden. Onzichtbare misleiding van lezers lukt haar ongemerkt en best aardig. Wat begint met elementen die het genre roman niet misstaan, ontwikkelt zich zonder op te vallen, door het langzaam ontstaan van een groeiende spanningslijn, naar een verhaal dat steeds meer de grens van het spannende boek nadert.
++ ‘Het was een dag met veel dieptepunten. Ze belooft zichzelf op de bank te kruipen en gedachteloos een simpel programma op televisie te kijken. Haar hoofd heeft rust nodig’ ++
Het lukt de auteur ook verrassend goed, binnen het relatief kleine groepje personages, de nodige verwarring aan te brengen om te voorkomen dat het auteursgeheim te vroeg wordt weggegeven. Compliment voor de auteur is op zijn plaats om precies datgene weg te geven waardoor iedereen beurtelings als verdachte kan worden aangemerkt. Al deze elementen bij elkaar opgeteld bevestigen de conclusie dat Anja Maas met Maalstroom een succesvol debuut heeft gelanceerd. Waarbij de opmerking, (als advies bedoeld) wel op zijn plaats lijkt om bij de voorbereiding voor een tweede boek, goed aandacht te besteden aan de originaliteit van het gekozen thema. Er zijn haar al talloze auteurs voorgegaan met verhalen rond psychisch belaagde vrouwen, overigens wel met verschillende motieven en variërende inhoud. Maar het spel komt grotendeels overeen.

16 mei 2024 6:26

0