de tunnel anna woltz recensie young adult thrillzone.jpg
Auteur(s) Anna Woltz
Uitgeverij(en) Querido
4
Review date 1 november 2022
Categories Young Adult

Anna Woltz is een Nederlandse schrijfster die al jong begon met het schrijven van verhalen. Dit werd serieus tijdens haar middelbare schooltijd, toen ze startte met schrijven van columns in de Volkskrant. Woltz bracht haar eerste boek uit in 2002. Toen was ze pas 21. Inmiddels heeft ze 26 kinderboeken op haar naam staan. Ze heeft meerdere Gouden én Zilveren Griffels met haar boeken binnengesleept.

In De tunnel maken we kennis met Ella, die aan de start van de Blitz tijdens de Tweede Wereldoorlog net een jaar ziek is geweest. Ze heeft een jaar lang met polio in het ziekenhuis gelegen en sindsdien loopt ze mank. Terwijl er acht maanden lang iedere nacht bommen vallen op Londen, schuilt Ella in de ondergrondse met haar eigen familie en vele anderen families. Daar hopen ze veilig te zijn. Op verschillende plekken en onder verschillende omstandigheden vinden Jay, Quinn, Sebastian en Ella elkaar. Ieder met hun eigen problemen en onzekerheden krijgen ze een sterke band.

Woltz weet met haar schrijfstijl op zo’n manier met woorden te spelen dat je, ondanks dat het boek geschreven is voor kinderen vanaf 12 jaar, ook als volwassene in het boek gezogen wordt. De korte zinnen, het taalgebruik, de gekozen metaforen en beschrijvingen spreken tot de verbeelding. Woltz gebruikt voor dit boek een ijzersterke start.

We zijn met zijn drieën nu. We waren met zijn vieren, maar één van ons gaat dood. Dat kun je beter maar weten. Nu al, voordat ik begin.”

Je zou het op basis van voorgaande quote misschien niet verwachten, maar meermaals hebben we hardop gelachen en passages voorgelezen. Want ondanks dat het boek gaat over WOII, is ook genoeg ruimte voor humor. In het boek zit precies genoeg spanning om je enthousiast door te laten lezen en het boek eindigt met een speciale ontknoping.

De karakters hebben elk hun eigen verhaal en zijn ijzersterk geschreven door Woltz. Wat bijzonder is dat de hoofdpersonen door hun wisselwerking het verhaal maken. Ondanks dat de karakters van hele verschillende afkomst zijn, weet Woltz van iedereen een geloofwaardig karakter te maken en schept ze duidelijk de afstand en verbinding die de jongeren tot elkaar voelen.

Het is knap hoe Woltz de verhaallijnen met elkaar verweven heeft, zonder het gemaakt te laten voelen. Een echte aanrader voor elke tiener en liefhebber van boeken.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.