hoop voor het landhuis anne jacobs roman recensie thrillzone.jpg
Serie Het landhuis
Auteur(s) Anne Jacobs
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 23 juni 2022
Categories Roman

De Duitse succesvolle auteur Anne Jacobs (pseudoniem van Hilke Sellnick) brak acht jaar geleden internationaal door met haar boek Het weesmeisje waar inmiddels al vijf delen van verschenen zijn. Begin juni verscheen het afsluitende deel in de romantrilogie Het landhuis, een prachtige serie over een rijk verleden en een hoopvolle toekomst: Hoop voor het landhuis

Het landgoed – dat toebehoord aan barones Franziska von Dranitz – wordt omgebouwd tot een luxueus hotel. Samen met haar kleindochter Jenny is ze vastbesloten dat het de toekomstige gasten aan niets ontbreekt en besteden al hun geld aan dit project. Bij de aanleg van het zwembad wordt echter een lugubere vondst gedaan: menselijke botresten. De verbouwing wordt tijdelijk stilgelegd en de archeologen beginnen een uitgebreid onderzoek. Slechte reclame is het laatste wat ze nodig hebben en vooral Franziska maakt zich zorgen. Want laat het verleden haar nou nooit eens met rust?

Kleindochter Jenny is hard aan het leren voor haar toelatingsexamen bedrijfskunde. Ze ziet zichzelf in de toekomst de taken van haar oma overnemen en samen met haar vriend Ulli en dochter Julia in het aangrenzende hovelingenhuisje te gaan wonen. Ulli – die samen met de oude Max een camping runt – is vastbesloten de camping definitief over te nemen nu de gezondheid van Max snel achteruitgaat. Dit zorgt voor wrijving tussen het verliefde stel en al helemaal als de financiën ter sprake komen. Hebben ze nog wel vertrouwen in de toekomst waar ze allebei een andere weg willen inslaan?

Hoop voor het landhuis bevat vele verhaallijnen en personages dat je als lezer – en met name in het begin – even je gedachten erbij moet houden. Het is dan ook raadzaam om de eerste twee delen te lezen. Niettemin is dit derde deel zo uitgebreid en compleet geschreven dat je als het ware meteen in verhaal gezogen wordt. De schrijfstijl van Jacobs is fijn, toegankelijk en zeer sfeervol zodat je meteen een duidelijk beeld hebt van de setting en de gemoedelijkheid die de auteur wilt overbrengen.

Het boek speelt zich grotendeels af in 1995 en af en toe wordt er een sprongetje gemaakt naar de dertiende eeuw. Deze extra verhaallijn geeft het verhaal niet alleen een spannend tintje en een welkome afwisseling van het heden naar het verleden maar het heeft ook een belangrijk lijntje naar de familie von Dranitz.

Jacobs weet als geen ander om een personage levensecht neer te zetten. Ondanks de vele karakters is het makkelijk om ze uit elkaar te houden. Dit komt door de sterke eigenschappen en de persoonlijke trekjes die elk individu bezit. Ook familiebanden zoals grootmoeders en kleindochters komen vaker voor en worden op een komische en herkenbare manier beschreven.

Met Hoop voor het landhuis heeft de auteur een mooi, laatste deel neergezet. Door de toeristische locaties – denk aan het grote Müritz meer – fungeert het ook als een heerlijk, zomers verhaal en is het boek lastig weg te leggen. Zeker een aanrader voor de komende vakantieperiode.

Lisanne Ortsen
Mijn naam is Lisanne Ortsen, geboren in 1990 en een fervent boekenlezer. Ik ben van mening dat een mens niet genoeg boeken kan hebben. Ik lees allerlei soorten genres maar psychologische romans en thrillers en (politie)detectives zijn toch wel mijn favoriet. Wie weet kan ik hier bij ThrillZone mijn smaak en kennis uitbreiden.