De omslag afbeelding van het boek In de Schaduw van de Raaf 1 - Vaelin Al Sorna
Auteur(s) Anthony Ryan
5
Review date 27 oktober 2020

Zelden komt het voor dat je een boek nog eens wilt lezen, direct nadat je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. Het gebeurt hoogstens bij klassiekers, zoals Harry Potter, In de ban van de ring en misschien bij De Hongerspelen. Vaak is het zonde van je kostbare leestijd; er zijn immers genoeg goede boeken om te lezen. Slechts een enkele keer bekruipt dit aparte gevoel je toch. Als een verhaal compleet is, het je heeft overdonderd en als je je er volledig aan hebt overgegeven. Waarbij het naderende einde van het boek een vreselijke gedachte is, jammer dat het dan klaar is. Zo’n boek is In de Schaduw van de Raaf: Vaelin Al Sorna van Anthony Ryan. Gelukkig is het de start van een trilogie en volgen er dus nog twee delen.

In de boeken van In de Schaduw van de Raaf staat Vaelin Al Sorna centraal. Op tienjarige leeftijd wordt hij door zijn vader achtergelaten bij de poort van de Zesde Orde, een strenge instelling waar jonge jongens worden opgeleid tot strijders van het Ware Geloof. Het is Vaelin onbekend waarom hij daar wordt gedropt, maar al snel stort hij zich met zijn broeders op de vier jaar durende opleiding tot krijger. Vaelin is een bijzondere leerling, niet alleen door zijn talenten, maar ook omdat hij buiten de Orde enkele vijanden blijkt te hebben. Hij heeft geen idee wie dit zijn en waarom ze hem naar het leven staan, maar Vaelin is constant op zijn hoede. Langzaam maar zeker komt hij erachter waarom sommigen een hekel aan hem hebben. Zijn ouders waren niet wie hij dacht dat ze waren en de Zes Ordes zijn dat ook niet. Heimelijke besluiten van het koninklijke hof en Vaelins eigen zoektocht naar de waarheid leiden hem kriskras door het Verbonden Rijk, en zelfs daar voorbij.

Het boek vangt aan op het moment dat een volwassen Vaelin Al Sorna onder bewaking aan boord gaat van een schip. Hij is de gevangene van de Alpiraanse keizer en dient als straf een dodelijk duel aan te gaan. Met hem reist een keizerlijke kroniekschrijver mee en omdat Vaelin merkt dat diens geschiedschrijving niet klopt, vertelt hij hem tijdens de bootreis de ware toedracht van zijn leven. Op deze manier komt ook de lezer te weten wat er voorafgegaan is en hoe het leven van Vaelin zich heeft uitgevouwen.

Als tegenwicht tegen de meedogenloze trainingen en levensbedreigende situaties, bloeit er een hechte vriendschap op tussen Vaelin en zijn jaargenoten bij de Orde. Ze zijn ieder volledig verschillend en kunnen het aanvankelijk niet met elkaar vinden, maar aan het eind van het boek heeft zowel Vaelin als de lezer ze leren kennen en een sterke band met ze opgebouwd. Ook de diverse leermeesters, de aspecten van de Orde, broeders van andere Ordes en leden van het koninklijke gezelschap worden op een puike manier door Anthony Ryan neergezet, waardoor er een realistische sfeer ontstaat. Een vleugje (verboden) romantiek ontbreekt daarbij niet.

Over elk hoofdstuk kan een eigen boek geschreven worden. De ontwikkelingen en gebeurtenissen van de jonge Orde-leerlingen volgen elkaar in rap tempo op, en het ene is nog spectaculairder dan het andere. In het begin van het boek zijn het de diverse Proeven die als examens dienen voor de leerlingen. Zo zijn er Proeven om te overleven in de wildernis, een mentale test, maar ook natuurlijk toetsen voor boogschieten, zwaardvechten en paardrijden. Wanneer je voor een dergelijke Proeve zakt, word je uit de Orde gezet met enkel twee muntstukken als vertrekpremie. Halverwege de ruim 600 pagina’s tellende pil vormen de geheime missies, de omvangrijke gevechten (niet voor de tere zieltjes) en de oorlogen de overtuigende scenes die fantastisch uitgewerkt worden. Het is een kwelling voor de lezer dat er soms nodige tijdsprongen gemaakt moeten worden. Alles werkt toe naar de climax waarmee de lezer aan het begin al kennis heeft gemaakt. Maar hoewel het einde dus al duidelijk lijkt te zijn, heeft Anthony Ryan enkele verrassende wendingen in petto.

De Middeleeuws aanvoelende setting is omvangrijk, maar overzichtelijk. Waar in veel fantasyboeken een enorme landkaart enige houvast moeten geven, houdt Ryan het simpel: een groot Verbonden Rijk, bestaande uit vier staten die elk worden bestierd door een leenheer. De diversiteit tussen de volkeren van de vier staten zijn goed uitgewerkt door de auteur en zelfs als later nog een aantal Noordelijke stammen en ook het Alpiraanse Keizerrijk worden geïntroduceerd, blijft alles duidelijk en geordend. Hierin schuilt de klasse van de auteur.

De Schotse Anthony Ryan toont zich een pure verhalenverteller. Nadat hij zijn verhaal op papier had gezet, toonde geen enkele uitgeverij interesse. Hij besloot het op internet te plaatsen, waar zich al snel een heuse fanschare ontwikkelde. De massale loftuitingen leidde ertoe dat het uiteindelijk toch werd uitgegeven, en met groot succes. In de Schaduw van de Raaf: Vaelin Al Sorna is een grandioze start van deze trilogie. Koninklijke intriges, geweldige personages, een moedige protagonist, een mysterieus genootschap en toch ook wat duistere gaven – het blijft immers fantasy. Dit is briljant; een boek waar je eeuwig in wilt blijven leven!

19 april 2024 18:44

0