de nomade anya niewierra thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Anya Niewierra
5
Review date 9 juli 2024

Anya Niewierra (1964) is geboren in Kerkrade en groeide in die streek op. Tegenwoordig werkt ze in de toerismebranche in Zuid-Limburg. Niewierra heeft 3 passies: reizen, schilderen en schrijven. Ze woont afwisselend in Zuid-Limburg en de Pyreneeën. Ze schreef in 2013 haar eerste succesvolle thriller, Vrij uitzicht. Daarna volgden Het dossier, Het bloemenmeisje en De Camino, stuk voor stuk uitstekende thrillers. Met die laatste won ze een ThrillZone Award. Uitgangspunt bij De nomade, alweer de vijfde thriller, is een persoonlijk levensverhaal, gecombineerd met verborgen geheimen uit het verleden.

Olga Liebke, een documentairemaker uit het Harzgebergte, ontmoet in het vliegtuig Pavel Rybak. Hij is een dissident uit Belarus die gevlucht is en nu in Litouwen woont. De vlucht waar ze zich in bevinden wordt omgeleid naar Minsk en Pavel waarschuwt haar om niemand te vertrouwen. Hij wordt op deze luchthaven opgepakt en gevangen genomen. Hij heeft iets bij haar teweeg gebracht wat ze niet kan plaatsen.

Na thuiskomst ontdekt Olga dat haar dementerende vader herinneringen uit, over zijn verleden, die niet kloppen met wat hij haar tot dusverre over zijn leven vertelde.

Ik sta op en knik. O, jawel. Papa heeft geheimen en de dementie legt ze bloot, zoals zijn verhalen over dat kasteel in Oost-Pruisen, die vreemde taal, verdwenen jeugdfoto’s en nu ook nog zijn zorgvuldig weggemoffelde belangstelling voor een Russische goelag.

Olga voelt zich in haar werk aangetrokken tot ‘nomaden’, mensen zonder een vaste woonplaats en ze besluit met als dekmantel het maken van een documentaire over de bewoners van de driehoek Belarus, Polen en Litouwen, naar die streek toe te gaan. Zo kan ze mogelijk achterhalen wat er klopt van haar vaders uitingen en wat dit betekent voor haar eigen geschiedenis. Ze wordt daarbij echter niet met rust gelaten, wat leidt tot spannende situaties.

De bladeren van de struiken ritselen en iets verderop hoor je het monotone geklater van een beekje. Maar er is iets en de angst grijpt me weer. Ik hap naar adem, kijk om me heen, op zoek naar glurende ogen. Ik sta stil en luister opnieuw. Ja! Een zacht aanzwellend gebrom nadert vanuit het zuiden: een drone!

Het is duidelijk dat Anya Niewierra veel onderzoek heeft gedaan naar de historie van de streek waar De nomade zich afspeelt. Ter informatie staan voorin het boek enkele kaarten met de verschillende landsgrenzen en een weergave van de grensstrook rond het IJzeren Gordijn. Niewierra’s schrijfstijl, een combinatie van uitgebreide omschrijvingen van de sfeer, de locaties en de hoofdpersonen maken van De nomade een uitstekend leesbaar geheel.

Feiten worden verweven met persoonlijke verhalen waardoor het ontheemd zijn van een nomade voelbaar wordt in dit boek. Vooral wanneer het gaat om inwoners die puur door het verloop van de geschiedenis, dan weer tot het ene land, dan weer tot een andere behoren. De menselijke component en gevolgen voor relaties tussen mensen worden haarfijn blootgelegd en geanalyseerd.

Door korte weergaves tussendoor van een documentaire die in het nu zijn première beleeft en die verhaalt over een gebeurtenis in 1988 aan de grens van de DDR, wordt het verleden op een kunstige manier gekoppeld aan het heden.

Hoe verder de ontknoping nadert, hoe meer verwarring merkbaar is bij Olga en daardoor ook bij de lezer. Wie kan zij vertrouwen? Is ieder wel wie hij zegt te zijn?

Eigenlijk doet Niewierra -weer- alles goed. Het is een spannende en prachtig geschreven thriller, die bovendien ook elementen van een psychologische, historische roman bevat én bovendien een verhaal vol liefde is! Als het al niet zo was, vestigt Niewierra definitief haar naam binnen de Nederlandse thrillertop.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

Gijsje Oosterbeek

5 september 2024 14:14

5

Een geweldig mooi geschreven boek !
Boeiend vanaf de eerste bladzijde , neemt je mee door de geschiedenis van Polen, Oekraïne, Litouwen en Belarus.
Door de tocht van Olga , leert zij de waarheid over leven van haar vader André kennen .
Door deze tocht van Olga wordt je als lezer de geschiedenis ingetrokken en door de tijd de waarheid van André naar boven !
De Nomade is vloeiend geschreven , leest gemakkelijk en vlot !
Zoals alle boeken van Anya Niewierra !

Inge Brunnekreef

5 september 2024 14:14

3

Het boek De nomade van Anya Niewierra mocht ik lezen met de LS Sterrenthrillerleesclub op Facebook. De vragen die voorbij kwamen waren erg leuk en waren stof tot nadenken.

In De nomade lees je het verhaal van Olga Liebke, journalist van beroep. . Tijdens een vliegtuigvlucht gebeurt er iets heel vreemds.ze hoort een oud Russische dialect wat bij haar herinnering op wekt of zijn het waanideeën ? Daarnaast hoort ze van haar dementerende vader verhalen die niet helemaal kloppend zijn met wat zij weet. Ze besluit op onderzoek uit te gaan. Dit speelt zich af achter het voormalige ijzeren gordijn en veelal in Polen, Litouwen en Belarus. Komt ze er achter wie haar vader is en wat voor geheimen hebben zich eraf gespeeld.

De nomade is de nieuwste thriller van Anya Niewierra. De hoofdstukken zijn van een goede lengte en geven duidelijk aan waar en wanneer we ons in het verhaal bevinden.

Op het begin had ik best wel veel moeite om in het verhaal te komen. De schrijfstijl is vlot en beeldend geschreven. Wel komt er heel veel geschiedenis in voor waar je echt wel bij na moet denken. Voor mij was dit af en toe echt te veel. Het is duidelijk dat Niewierra goede researche heeft gepleegd en de zaken zo realistisch mogelijk heeft beschreven

De nomade heeft een goede opbouw. Wel komt de spanning wat later in het verhaal. Had van mij als echte thrillerfan, wel wat meer gemogen. Wel zijn er verschillende plottwisten zat ik er af en toe flink naast.

Een mooi boek als je van geschiedenis houdt met een beetje spanning.
Ik beloon het met 3 sterren.