De omslag afbeelding van het boek Boes, Arjan - Schijnoffer
Auteur(s) Arjan Boes
Uitgeverij(en) Ellessy
5
Review date 17 maart 2017
Met een grote fascinatie voor het menselijk denken waarin geografische grenzen geen belemmering voor hem zijn, heeft de in Enschede geboren en getogen Arjan Boes enkele jaren geleden besloten zijn eerste boek te gaan schrijven. Gedichten, columns, reisverhalen en blogs waren daar eerder aan vooraf gegaan. Tijdens zijn vele buitenlandse reizen en kennismakingen met andere culturen is er één land wat zijn hart echt heeft veroverd, Brazilië. Als grootste land van Zuid-Amerika met zijn bijzondere cultuur en reputatie heeft hij dit als decor gekozen voor zijn laatst verschenen thriller, Schijnoffer.

Verschrikkelijke nachtmerries die maar niet over willen gaan en onaangekondigd zijn leven op zijn kop zetten, zijn de restanten van een gebeurtenis die bij de Amerikaanse Norman Miller datzelfde leven tot een hel maken. Als hoofd beveiliging bij de Nederlandse oliemaatschappij Exxal, was hij in 2011 bij een olieveld in Nigeria toen hij getuige was van een explosie waarbij zijn beste vriend Enrico dos Santos het leven liet. Hij nam direct ontslag en vult zijn leven hoofdzakelijk met alcohol, veel alcohol. Tot het moment dat hij zich een viertal jaren later bewust wordt dat zijn telefoon gaat, hij opneemt en Den Drijver aan de lijn heeft. Den Drijver is president-directeur van Exxal en weet hem te vertellen dat zijn hoofd Public Relations, Irene Brinkhorst in Rio de Janeiro, Brazilië, spoorloos is verdwenen. Norman kent Irene als een leuke, innemende vrouw en belooft Den Drijver naar Nederland te komen om over de verdwijning van zijn voormalige collega-vriendin met hem te praten. Een nieuwe missie is zich aan het ontwikkelen….

Schijnoffer is een actiethriller dat zijn lezers meeneemt en diep in een spannend avontuur zuigt. Het decor is het sterk tot de verbeelding sprekende Brazilië, een land met een kenmerkende cultuur van salsa, carnaval, erotiek maar vooral van corruptie. De auteur heeft een sterke voorliefde voor dit land en dat brengt hij op buitengewoon aangename en plezierige wijze tot uiting in het verhaal. Met een sterk gemotiveerde en uiterst gedreven protagonist in de frontlinie ontwikkelt zich een fantastisch avontuur vol complottheorieën, machtsmisbruik en natuurlijk vanzelfsprekend, gevaar. Boes gaat ermee om of hij al vele jaren succesvolle boeken schrijft en zijn gebruikelijke routines en vaardigheden aanspreekt. Met ijzersterke personages die in hun rol groeien naarmate het verhaal vordert, zijn het karakters die je snel in je hart sluit, mits ze aan de goede kant van de wet staan. Schijnoffer kenmerkt zich verder door de strakke verhaallijn dat in een constant maar zeker geen vervelend tempo, zich ontwikkelt. Daarbij beschikt Boes over een schrijftalent dat de lezer laat vermoeden dat hij als een schrijvend journalist steeds op de schouder van zijn personages meelift en alles nauwgezet registreert. Het zou deze recensie tot een successtory kunnen maken als de auteur minder voorsorteert met suggestieve dingen die even verder in het verhaal ook werkelijk gebeuren. Dat tast de geloofwaardigheid aan wat jammer en volstrekt onnodig is. Daarnaast zijn er wat kleine toevalligheden die het geluk een beetje (teveel) de juiste richting in moeten stuwen.

Deze twee kleine opmerkingen moeten wel gezegd worden maar staan in de schaduw van al het positieve dat over dit boek is te vertellen. Want Schijnoffer is, ondanks de meer dan 400 pagina’s, een verhaal dat goed in elkaar steekt, heerlijk leest en van plotwending naar plotwending dendert. Verrassend tot de laatste alinea! Met als toegift een alleszeggend gedicht over het Brazilië van Arjan Boes.

2 mei 2024 6:57

0