alias emma ava glass thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Ava Glass
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
5
Review date 3 november 2022
Categories Spionage

Ava Glass is het pseudoniem van de in Engeland wonende schrijfster Christi Daugherty. De van oorsprong Amerikaanse Daugherty is een romanschrijfster die vooral bekend staat om een ​​reeks bestverkochte romantische thrillers voor jonge volwassenen die zich afspelen in een fictieve kostschool genaamd Cimmeria Academy. Daarnaast werkte ze als misdaadverslaggeefster en onderzoeksjournaliste voor enkele Amerikaanse kranten zoals The Savannah Morning Post en de Dallas Morning News. Met Alias Emma maakt Christi Daugherty nu onder de naam Ava Glass haar thrillerdebuut.

In Alias Emma draait het om de kersverse geheimagente Emma Makepeace. De Britse overheid heeft door de jaren heen verschillende Russische informanten weten te strikken. Dit tot grote woede van het thuisland. De orders vanuit Moskou zijn duidelijk: de jacht op deze landverraders is geopend. Zo ook op Michael Primalov. Het is aan Emma om Michael binnen twaalf uur veilig naar de andere kant van Londen te brengen. Helaas zijn alle Londense surveillancecamera’s gehackt door de Russische overheid, waardoor de Russen het duo constant op de hielen zitten. Elke minuut, elke beweging en elke keuze telt. De kleinste misstap kan resulteren in een dodelijke afloop. Zal Emma deze mission impossible tot een goed einde brengen?

Ava Glass zet met Emma Makepeace een stoere, intelligente en capabele vrouw neer, die de lezer nog lang zal bijblijven. In actiethrillers wordt de hoofdrol meestal ingevuld door een mannelijk personage. Emma is daarentegen een unieke en verfrissende variant op haar mannelijke tegenhangers uit de televisie- en boekenwereld. Glass zet tegenover de heldhaftigheid en moed van de vrouwelijke geheimagente ook een menselijke, gevoelige en onzekere kant. Juist omdat ze niet onfeilbaar is, voelt Emma Makepeace niet alleen authentiek maar ook heel echt.

Alias Emma is zo’n boek waar je gelijk in zit en dat met name door de korte zinnen en hoofdstukken makkelijk wegleest. De schrijfstijl van Glass is prettig: enerzijds beschrijvend, maar anderzijds verpakt in weinig woorden. Met behulp van flashbacks komen we steeds meer te weten over de persoon Emma Makepeace. De lezer wordt meegenomen in haar jeugd en wat haar heeft gedreven tot een carrière als geheimagent. Ook ontdekken we hoe Emma terecht is gekomen bij de geheime dienst en komt de relatie met haar baas Charles Ripley uitgebreid aan bod. De uiteenlopende terugblikken uit het verleden geven de gebeurtenissen in het heden meer context, urgentie en samenhang, waardoor het verhaal des te meeslepender wordt.

Heerlijke actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en bewegen je naar het puntje van je stoel, terwijl Emma en Michael steeds dichter naar elkaar lijken te groeien. Glass werkt de relatie tussen de twee uitstekend uit, waardoor je als lezer steeds meer opgaat in het verhaal en de hoop begint te groeien dat het duo de eindstreep haalt.

Geen moment wordt de entertainmentwaarde van dit boek minder. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, waardoor je wel verder moet lezen. Als je eenmaal dit boek oppakt en samen met Emma en Michael begint aan hun helse tocht door Londen kun je niet meer stoppen. Alias Emma is een easy read, maar zonder dat Glass zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt. Van goed uitgewerkte personages tot verrassende wendingen; deze thriller levert in alle opzichten.

Natuurlijk zijn er momenten dat Alias Emma balanceert op het randje van wat wel en niet geloofwaardig is. Maar net zoals echte liefhebbers van actiefilms er niet om malen wanneer de actieheld zonder kleerscheuren uit een brandend gebouw springt, hoeven we dat bij Alias Emma ook niet te doen. Glass neemt je 350 pagina’s lang mee in een achtbaanrit die je in elke vezel van je lichaam voelt.

De lezer is gedurende het boek helemaal opgegaan in de dynamiek en snelheid van de vele bloedstollende achtervolgingsscènes. In het slotstuk drukt Glass daarentegen even op de pauzeknop, wat voor sommigen even schakelen zal zijn. De snelheid en druk wordt er wat afgehaald en op dat moment bekruipt je de angst dat het verhaal richting het einde op teleurstellende wijze uitdooft. Maar niets is minder waar. Het wordt al snel duidelijk dat Glass goed heeft nagedacht over hoe ze het verhaal op een eervolle manier kan afronden. Weloverwogen en zonder haast tovert de Amerikaanse auteur een volmaakte eindpassage uit de hoge hoed, waarmee ze Alias Emma de lading geeft die het verdient.

Met de markante spionagestad Londen op de achtergrond neemt Glass je mee in een zinderende tocht door de stad, waarbij de dood je op elke hoek van de straat staat op te wachten. Glass gunt zowel haar hoofdpersonages als haar lezers geen moment om op adem te komen. Alias Emma is een intense, explosieve en meeslepende spionagethriller in een nieuw jasje. Met nog meer delen in het verschiet, hebben we gelukkig nog niet het laatste gezien van Emma Makepeace. Wij maken er in ieder geval geen geheim van dat we reikhalzend uitkijken naar haar volgende missie.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.