haar laatste fout carla kovach thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Gina Harte
Auteur(s) Carla Kovach
4
Review date 1 juli 2023

Het gewurgde lichaam van de mooie Holly wordt, na het huwelijksfeest van haar beste vriendin, gevonden in een hotelkamer. Gina Harte wordt tijdens haar verlof opgeroepen om de zaak te onderzoeken. Tijdens het onderzoek komen Harte en haar team erachter dat Holly de nodige geheimen voor haar omgeving verborg. Én dat er genoeg mensen kunnen zijn die het op haar gemunt hebben. Maar wie was er tot de moord in staat?

Carla Kovach, pseudoniem van Carla Buckley, was voordat ze thrillers schreef actrice en toneelschrijfster. Inmiddels is ze fulltime schrijfster en mede-eigenaar van een film-, fotografie- en videoproductiebedrijf. Ze woont in het Engelse plaatsje Redditch, waar ze al meerdere thrillers met Gina Harte in de hoofdrol uitbracht. Daarnaast heeft ze ook een aantal standalone thrillers geschreven. Stil maar was haar debuutthriller in Nederland met inspecteur Gina Harte in de hoofdrol. Haar laatste fout is het zesde deel en is vertaald door Barbara Lampe. Als fans vanaf het eerste uur, kijken we weer uit naar de nodige uurtjes vermaak. Weet Kovach deze hoge verwachtingen waar te maken?

Kovach start met een proloog waarin het grootse geheim van Holly wordt onthuld en daar is niet iedereen over te spreken. De toon is gezet, de spanning om te snijden en er is in ieder geval één persoon die koste wat kost wil dat dit geheim blijft. Direct word je door de conversatie rondom het geheim het verhaal ingezogen en op het spoor gezet van een vermoedelijke dader.  Waarvan de identiteit uiteraard lange tijd geheim zal blijven.

Vervolgens barst de speurtocht in alle hevigheid los en schroomt Kovach de lezer niet om in details te treden als het gaat om het beschrijven van de toedracht van het slachtoffer. Kovach is een kei in het filmisch schrijven en weet de scenes voldoende spanning en details te geven waardoor het verhaal zich innerlijk bij de lezer afspeelt.

Gina Harte is een inspecteur met een traumatisch verleden en kent een vurige drive naar gerechtigheid. Dit maakt dat zij zich in iedere zaak vastbijt. Met haar passie, mensenkennis en oog voor detail is ze een kei in het onderzoeken van moorden en weet zo vaak de onderste steen boven te krijgen. Een race tegen de klok start. Holly maakte deel uit van een vriendinnengroep die uit vier dames bestaat waaronder de bruid. Dit keer lukt het niet de moordenaar te pakken te krijgen voordat deze een nieuw slachtoffer maakt. Twee van hen hebben het leven moeten verliezen. Dat betekent dat er nog twee van de vriendinnen in leven zijn. Toeval of is de moordenaar er op uit om hen alle vier het zwijgen op te leggen?

In Haar laatste fout wordt het privéleven van Gina Harte verweven met haar werk, als haar dochter contact blijkt te hebben met een van de verdachten in de zaak. Het zet de rol van Gina op scherp en geeft net weer even een extra dimensie aan de al goed opgebouwde verhaallijn.

Kovach kent de kunst van het schrijven inmiddels door en door. Ze is een kei in het neerzetten van alledaagse personages en laat de lezer in de huid kruipen van zowel slachtoffer als de moordenaar. Ze weet in de psyche van de mens te kruipen en zowel donker als licht te beschrijven waardoor de schaduwkanten van de mens moeiteloos bloot worden gelegd. Keer op keer bombardeert ze de lezer met spanning, verrassende plottwists en haarscherpe scenes. Om het geheel ook nu weer verrassend af te sluiten.

Kovach is inmiddels niet weg te denken uit de thrillerwereld en mag zich meten met grote namen als Arlidge en Bryndza. Ze weet je direct het verhaal in te zuigen door in de psyche van de mens te kruipen en schaduwkanten van de personages te belichten. Hierdoor lopen de emoties hoog op  en ontstaat er volop spanning. Met haarscherpe scenes boordevol plottwists speelt het geheel zich filmisch voor je ogen af. Een cadeautje voor iedereen die houdt van een spannende thriller!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.