De roman Hellemoer is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar de heksenprocessen in en om Roermond. Documenten en brieven uit het gemeentearchief en vele historische bronnen zijn gebruikt en vermeld. Achterin bevindt zich een woordenlijst, waarin begrippen worden toegelicht.
Hellemoer start indringend, met het einde van een vrouw op de brandstapel en dat zet direct de toon. De lezer wordt vlot verder het verhaal ingezogen, door de verbeeldende en toegankelijke schrijfstijl die Carolien van ‘t Hof hanteert.
De zomer had zich uitgestrekt tot ver in de herfstmaand. De bleke mistflarden die ’s ochtends over de velden hingen, waren voor het middaguur al opgelost in weldadige warmte. In de tuinen bleven de gewassen opnieuw uitlopen, en de vrouwen knepen hun ogen tot spleetjes in het lage zonlicht.
Tryn van Vierssen woont als poortersvrouw met haar dochter van 9 in Roermond. Na een voorval op de markt wordt een vrouw opgepakt, beschuldigd en veroordeeld voor hekserij. De angst grijpt om zich heen en meer mensen in de stad worden steeds banger voor de duivel en degenen die met hem samen zouden werken. Geroddel neemt toe en mensen worden bang voor elkaar, ook uit angst voor zichzelf.
We leren Tryn kennen en zien door haar ogen wat er gebeurt in de stad.
In dit boek worden deze voorvallen echter vanuit verschillende personages belicht. Zo wil de bisschop Jacobus à Castro rechtvaardig optreden in deze zaken en hij gaat daarbij op onderzoek uit, waarbij hij in gesprek gaat met Tryn.
‘De afgelopen twee weken zijn er in de stad acht vrouwen gearresteerd en allemaal veroordeeld voor toverij. Ik ken de argumenten van de juristen en gerechtsdienaars, net als de mening van mijn priesters en dekens, maar ik zou zo graag eens horen wat er onder de mensen leeft, wat de stadsbewoners ervan denken, met name de vrouwen. De veroordeelden zijn immers meestal vrouwen.’
Ook de scholtis, de openbare aanklager, die vanuit de wetskant bij de processen betrokken is, wordt gevolgd, evenals de beul. Ook hun ervaringen en twijfels komen in het boek aan bod.
Als ook Tryn opgepakt wordt, grijpt dit verhaal de lezer nog meer aan, door de indringende manier van vertellen en de levendige manier van het beschrijven van de, soms heftige, voorvallen. Zeker de processen en verhoren komen heftig binnen.
Naast het beeld van deze donkere periode, roept het boek ook de vraag op hoe makkelijk mensen meegenomen worden in een beschuldigen van elkaar, als het om angst en eigenbelang gaat? Was dat alleen toen, of speelt dit nog steeds, als mensen zich niet conformeren aan de meest gebruikelijke levensstandaard?
Carolien van ’t Hof (1969) is zowel musicus als vertaler. Ze begon haar loopbaan als fluitist bij de omroeporkesten in Nederland en werkte later als vertaler en redacteur voor verschillende bureaus en uitgeverijen. Tegenwoordig is ze verantwoordelijk voor de communicatie van de kathedraal in Antwerpen. In 2022 maakte ze haar debuut als romanschrijver met Rollekind, een historische roman die zich afspeelt in het Antwerpen van de 19e eeuw. Ze schreef met Hellemoer een indringend tijdsdocument!
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.
Schrijf jouw recensie!