ketting van doornen cassandra clare fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Cassandra Clare
3
Review date 8 december 2023

Ketting van Doornen is het derde en laatste deel van de serie De Laatste Uren, een historische fantasytrilogie die zich afspeelt in het Shadowhunters-universum. Auteur Cassandra Clare is een van de meest succesvolle en geliefde schrijfsters van het fantasygenre. Ze is vooral bekend door haar Shadowhunters-boeken, die zich afspelen in een wereld waarin mensen met engelenbloed strijden tegen demonen en andere bovennatuurlijke wezens. In Ketting van Doornen laat ze zien hoe de liefde, de vriendschap, de familie en de magie het leven van verschillende personages bepalen.

Het boek gaat verder waar Ketting van Goud en Ketting van IJzer eindigden. Het boek volgt de avonturen van Cordelia Carstairs en haar vrienden als ze te maken krijgen met de dreiging van Belial, de Prins van de Hel, die ook de grootvader is van James en Lucie Herondale. Het boek zit vol met romantiek, drama, actie en magie, terwijl de personages worstelen met hun gevoelens, geheimen en loyaliteit.

Ketting van Doornen heeft alles in zich wat een goede fantasyroman in zich moet hebben. De wereld in deze historische fantasy is zo rijk en meeslepend, dat de lezer zich gemakkelijk kan verliezen in de wereld van het boek. Clare heeft veel aandacht besteed aan de details en de sfeer van de tijd en de plaats waar het verhaal zich afspeelt, namelijk het Londen van de vroege twintigste eeuw. De beschrijvingen zijn levendig en kleurrijk, waardoor de lezer zich kan inleven in de cultuur, de politiek en de geschiedenis van de Shadowhunters, evenals de verschillende rijken en dimensies die ze tegenkomen.

Ketting van doornen heeft een rijke en complexe cast van personages, die verschillende achtergronden, identiteiten en krachten hebben. De personages zijn goed uitgewerkt en hebben elk hun eigen stem en persoonlijkheid. Ze maken ook een duidelijke ontwikkeling door gedurende het verhaal. Koppels als Matthew en Allistair zullen veel lezers bij blijven. De romantiek is een belangrijk onderdeel van het boek, maar niet het enige. De vriendschap en de familie zijn ook essentieel voor de personages, die elkaar steunen en beschermen in moeilijke tijden.

Als we echter kritisch zijn, dan kunnen we niet om het trage en repetitieve plot heen, die zwaar leunt op de miscommunicatie trope. Het boek sleept zich voort en had een stuk korter of bondiger mogen zijn. Er is niet veel actie in het eerste deel van het boek, en de spanning wordt vooral opgebouwd door de romantische verwikkelingen en de familiegeheimen. Als lezer moet je lang wachten op de climax, die pas in het laatste deel van Ketting van Doornen plaatsvindt.

Het is dan ook spijtig dat het einde anticlimactisch en gehaast aanvoelt en dat sommige losse eindjes onbeantwoorde vragen achterlaten. De “schurk” krijgt te weinig aandacht en is daarom niet interessant of noemenswaardig. De oplossing voor het conflict lijkt te veel op een deus ex machina, een plotwending die uit het niets komt en alles oplost. Daarnaast is het bij een laatste boek in een trilogie belangrijk dat karakters een bevredigend einde krijgen. Helaas is dit veelal niet het geval of is het erg ongeloofwaardig.

Het boek is op zich een waardige afsluiting van de trilogie, die de lezer meeneemt op een emotionele en spannende reis door de wereld van de Shadowhunters. Ondanks de genoemde minpunten is het een trilogie waar je als lezer flink van kunt genieten. Als je houdt van verhalen over liefde, vriendschap, familie en magie, of simpelweg fan bent van het Shadowhunters-universum, dan is Ketting van Doornen-een boek dat je niet mag missen.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.