code zwart chris ryan thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Danny Black
Auteur(s) Chris Ryan
4
Review date 20 november 2022
Categories Actie

Het werd op het hoogste niveau goedgekeurd.

Chris Ryan ging op zijn zestiende het leger in. Hij heeft deelgenomen aan talloze undercoveroperaties. Scherpschutterscommando’s en Special Ops-opdrachten brachten hem naar alle uithoeken van de wereld en vormden de basis voor zijn thrillers. Code Zwart is het zevende deel met een hoofdrol voor Danny Black. Benieuwd naar onze andere recensies? Klik dan hierboven op ‘Auteur – Chris Ryan’.

Er vinden een aantal gruwelijke moorden plaats in de verenigde Arabische Emiraten, Ghana en de V.S.. Alle slachtoffers hebben een link met de SAS (Special Air Service). Dat is de start van het verhaal. Danny Black realiseert zich op zijn thuisbasis in Hereford dat zij allen betrokken waren bij de training van een jonge soldaat genaamd Ibrahim Khan.

Khan werkt inmiddels als undercoveragent van MI6 bij IS en het lijkt erop dat hij verantwoordelijk is voor de dood van de drie voormalige SAS-leden. Aan Danny de taak om Khan te stoppen.

Danny krijgt de opdracht om achter Khan aan te gaan en zijn speurtocht leidt hem al snel naar de contactpersoon van Khan bij MI6, Bethany White. Samen gaan ze op zoek naar Khan en de speurtocht begint bij de kolonel die Khan in eerste instantie gerekruteerd heeft, maar nu een teruggetrokken bestaan leidt en zijn dagen vult met veel alcoholische versnaperingen. Na afscheid genomen te hebben van de zoon van Bethany, die net als de kolonel zwaar beschermd wordt omdat men vermoed dat zij ook op de hitlijst van Khan staan, vertrekken ze.

Danny dwingt Bethany min of meer om mee te gaan op de zoektocht en op enig moment bevinden ze zich in Libanon waar het spoor hen heen bracht. Hun samenwerking is moeizaam omdat Bethany allerlei geheimen prijs moet geven die ze bij zich draagt als. Je voelt dat er meer aan de hand is maar krijgt daar als lezer nog niet echt de vinger achter. Zoals zo vaak in de actiethrillers van Chris Ryan.

Danny schuwt geweld niet en komt erachter dat het spoor richting Syrië leidt. Hij laat Bethany achter in een obscuur, geheel anoniem hotel en verdwijnt.

Vanaf dat moment neemt het verhaal een hoge vlucht en wordt de snelheid opgevoerd. Een actie thriller zou geen actiethriller zijn zonder het nodige geweld en daar is ruim sprake van. Code Zwart blijft spannend tot het einde en op enig moment krijgt het verhaal een filmisch karakter omdat je telkens heen en weer gaat van scene naar scene. Dit is knap gedaan door Ryan en het verhoogt de snelheid en de spanning alleen maar meer.

De manier waarop het plot in elkaar steekt is verrassend, natuurlijk vloeit er genoeg bloed en wil je als lezer af en toe wegkijken maar je moet door tot het bittere eind, want daar wacht de beloning. Ryan laat wederom zien tot de absolute top van het actiegenre te behoren.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.