klopjacht chris ryan thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Danny Black
Auteur(s) Chris Ryan
3
Review date 6 augustus 2021
Categories Actie

Bij ThrillZone maken we er al jaren geen geheim van; de Britse auteur Chris Ryan is één van de toonaangevende auteurs in het actiethrillergenre. Dit wordt veroorzaakt door zijn beeldende, harde schrijfstijl, gecombineerd met zijn kennis van zaken. Ryan was namelijk zelf jarenlang commando bij de vermaarde SAS en vocht onder andere in Irak tijdens de Eerste Golfoorlog. Na zijn actieve dienstperiode werd hij fulltime auteur en werkte hij mee aan een aantal tv-series. Zijn nieuwste thriller heet Klopjacht met opnieuw Danny Black in de hoofdrol.

Black is in Groot-Brittannië als hij wordt gesommeerd af te reizen naar Afghanistan. Aldaar zijn de westerse coalitietroepen teruggetrokken, maar de SAS heeft er twee teams zitten die nog vechten tegen de taliban. Één team verkent, de ander schakelt uit. Black wordt gevraagd om in dit zogenaamde kill team zitting te nemen. Zo gezegd, zo gedaan.

In Afghanistan mag hij meteen aan de bak. Twee doelwitten, hoge talibanstrijders, moeten worden gedood. Het zijn de breinen achter bomaanslagen op kinderen en andere onschuldigen. De missie is echter nog niet zo simpel. Niet omdat het een lastig doelwit is, maar om het team waar Black is ingedeeld. De leider ervan, Tony Wiseman, en Danny, liggen elkaar voor geen meter. En de andere twee leden, Cole en Dexter, zijn op de hand van Wiseman.

Bij de missie gaat alles goed, totdat Black wordt neergeschoten. En tot overmaat van ramp krijgt hij van zijn meerderen de moord op een Afghaans gezin in de schoenen geschoven. Zwaargewond moet Black vluchten en tegelijkertijd zijn onschuld bewijzen. Lukt hem dit?

Chris Ryan behoort als auteur in het actiethrillersegment. Zijn boeken kenmerken zich door de vlotte en keiharde verhaallijnen. Zijn beschrijvingen van geweld zijn redelijk expliciet en daar moet je als lezer van houden. Hersenen worden eruit geknald, huid smelt van gezichten als ze in brand staan. Maar hé, laten we wel zijn; boeken als deze pak je op voor de actie en daarvoor ben je bij Chris Ryan als geen ander aan het juiste adres.

Het uitgangspunt van Klopjacht is interessant. De SAS is heimelijk in A’stan aanwezig om hooggeplaatste doelen uit te schakelen. En dat terwijl ISAF al een paar jaar uit het land vertrokken is. Dat is een interessant uitgangspunt, want dit betekent dat het een geheime missie is. Toch pakt Ryan hier niet al te lang in door; al snel verandert het boek van een SAS-thriller in een achtervolging op Danny Black. Het voelt een beetje als The Fugitive op steroïden en dat is best een geslaagde combinatie te noemen.

Danny Black gaat inmiddels al wat delen mee. Eerder maakte hij zijn opwachting in De krijgsheren, Terroristenjager, Spervuur, Vijandig gebied en Geen genade. Black is een gelouterde commando en heeft voor hete vuren gestaan. Het is niet zo dat je sympathie voor hem krijgt; daarvoor is het personage te eendimensionaal. Je hoeft geen van de vorige delen gelezen te hebben om Klopjacht te kunnen lezen. De boeken lijken daarvoor teveel op elkaar.

Ryan heeft met Klopjacht een knappe actiethriller geschreven die de fans van het genre zeker zal bekoren. Het is een compliment waard dat de auteur in een genre waarin het moeilijk is iets origineels te schrijven, dit toch heeft gedaan met zijn kill teams in Afghanistan. Zijn schrijfstijl is ruw, de verhaallijn snel en de actie bruut; daarvoor lees je Chris Ryan!