De omslag afbeelding van het boek Ryan, Chris - Vijandig gebied
Serie Danny Black
Auteur(s) Chris Ryan
3
Review date 2 januari 2018
Categories Actie

Chris Ryan was een militair bij de Special Air Service (SAS) toen hij in 1994 zijn geweer aan de wilgen hing. Hij besloot zich toe te leggen op het schrijven en werd daarin erg succesvol. Lees ook onze PD over Chris Ryan voor meer informatie. Zijn laatste werk spitst zich toe op twee series: die rond Strike Back (Porter en Bald) en Danny Black, een actieve SAS soldaat. Vijandig gebied is de nieuwste in deze tweede reeks.

Een vluchtelingenboot uit het Midden-Oosten is onderweg naar Europa. Danny Black wordt als onderdeel van een SAS contingent naar de Middellandse Zee gestuurd om deze boot te onderscheppen. Er blijken namelijk twee gezochte terroristen aan boord te zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Maar de missie verloopt niet zo soepeltjes als voorzien. Binnen de SAS club heerst namelijk nogal wat onvrede. De leider, Tony, kan niet overweg met Danny en Spud en dat zorgt voor onveilige situaties. De missie levert echter wel wat op; waarschijnlijk wordt tijdens Kerst een aanslag gepleegd tijdens de kerkdienst in Westminster Abbey. Danny en Spud worden naar Irak gestuurd om het brein achter de operatie te ontvoeren.

Vijandig gebied volgt Spervuur op, een boek waarvan ThrillZone concludeerde dat dit "het beste is wat het actiegenre te bieden heeft". Vijandig gebied is niet zo sterk als zijn voorganger, maar zeker wel de moeite waard om te lezen. Want alles wat een actiethriller behoort te hebben, is in Vijandig gebied aanwezig. Zo is de actie snel, vloeit er weer veel bloed en moet er een enorme aanslag worden voorkomen. Danny Black moet deze keer niet alleen de vijand trotseren, maar heeft ook met eigen collega's een appeltje te schillen. Zo is de eerder genoemde Tony van plan hem te lozen. En het blijkt dat Amerika vuile spelletjes speelt en zelfs handelt met IS.

Het beste wat Vijandig gebied te bieden heeft, is het uitstapje van de SAS mannen naar het door IS bezet gebied. De sfeer is er om te snijden en op elke straathoek loert de dood. Danny en Spud moeten alle zeilen bijzetten om te overleven. Deze sfeer wordt door Ryan realistische neergezet. Helaas boet dit deel wat in kracht in door het supermangehalte dat in dit deel rond Danny Black hangt. Was hij in Spervuur nog redelijk menselijk en maakte hij fouten, zo is hij in Vijandig gebied bijna onkwetsbaar voor de vijand. Hierdoor boet het boek over de gehele linie aan realisme in en dat was niet nodig geweest. Black is een mens en moet ook zo overkomen.

Al met al is Vijandig gebied weer een lekker, rauwe actiethriller van de hand van Ryan. Het is zeker niet zijn beste werk, maar Ryan laat wederom zien dat hij met gemak schrijft en een van de dragers van het actiegenre is. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een paar uur knalplezier.

25 april 2024 21:41

0