De omslag afbeelding van het boek Douglas, Claire - De pier
Auteur(s) Claire Douglas
Uitgeverij(en) AW Bruna Uitgevers
5
Review date 25 april 2017

Bijna twee decennia geleden verdween Sophie Collier (21). Ze werd voor het laatst gezien op de oude victoriaanse pier in het kustplaatsje Oldcliffe. Sindsdien wordt haar beste vriendin Francesca (Frankie) Howe geteisterd door nachtmerries over de verdwijning. Om de vreselijke herinneringen zo ver mogelijk achter zich te laten, verhuisde ze naar Londen. Maar na een telefoontje van Sophies broer Daniel met de mededeling dat er delen van een lichaam zijn gevonden, kan ze niet langer vluchten voor het verleden. De succesvolle zakenvrouw Frankie heeft zo haar eigen geheimen en kijkt er niet bepaald naar uit om terug te keren naar het dorp waar ze opgroeide. En het ziet ernaar uit dat ze niet de enige is in Oldcliffe die iets te verbergen heeft.

Claire Douglas werkte vijftien jaar als journalist voor vrouwentijdschriften en landelijke dagbladen, maar ze droomde al van een schrijfcarrière toen ze zeven jaar oud was. Haar wens werd vervuld toen ze de Marie Claire debuutwedstrijd won met haar roman The Sisters. Local Girl Missing is de tweede roman van Douglas en werd een Sunday Times bestseller. Claire Douglas woont in Bath met haar man en twee kinderen.

De pier (Local Girl Missing - 2016) telt 334 pagina’s. De hoofdstukken bestaan uit de dagen van de week en het verhaal van Frankie in 2016 en Sophie in 1997. Auteur Claire Douglas trekt je mee in de levensverhalen van de twee hartsvriendinnen. Steeds kom je weer iets meer te weten over hoe de meisjes opgroeiden in de badplaats Oldcliffe, over hun bezigheden, vrienden en hun liefdes. Ondanks de tegenstellingen: Sophies moeder was alleenstaand en had het financieel niet breed en de ouders van Frankie waren rijke hoteleigenaren, konden de meiden niet zonder elkaar. De knappe, overheersende en ook onzekere Frankie en de lieve en hartelijke Sophie hadden beide hun problemen.

Claire Douglas zet haar personages zo levensecht neer dat je het gevoel hebt dat je ze kent. In een rustig tempo geeft ze steeds iets meer prijs. De plot was overdonderend en had ik absoluut niet aan zien komen. Echt een beklemmend en onvoorspelbaar boek dat tot aan de laatste bladzijde boeit.

13 mei 2024 19:51

0