de ongeschikte erfgenaam danielle jensen fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Koninkrijk
4
Review date 23 juni 2024

Danielle L. Jensen is de USA Today-bestseller­auteur van de Koninkrijk-serie, waarvan De ongeschikte erfgenaam het derde boek is. Ze woont met haar gezin in Canada.

Zarrah is een soldaat die is opgevoed als erfgenaam van Valcotta. De familie Veliant van Maridrina heeft haar moeder vermoord, waardoor ze op wraak zint.

De oorlog tussen hen woedt al generaties lang, waarbij duizenden van Zarrah’s volk om het leven zijn gekomen. Dan krijgt ze het bevel over de stad Nerastis, een kans om de Maridriniaanse strijdkrachten die haar tegenwerken te vernietigen, en om de prins van de familie Veliant, die hen leidt, te doden.

Maar een toevallige ontmoeting met in de eerste plaats een anonieme en knappe Maridriniaan zorgt ervoor dat Zarrah zich afvraagt of het geweld dat ze heeft gepleegd gerechtvaardigd is. Ze komt erachter dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze dacht. Er woedt al snel een vurige passie tussen hen. Maar is deze passie wel toegestaan? En kan ze de behoefte van haar oorlogszuchtige tante, de keizerin van Valcotta, tot zinken brengen?

De lezers volgen de verhaallijnen van Keris Veliant, de troonopvolger van Maridrina en luitenant Zarrah Anaphora, het nichtje van de keizerin van Valcotta, twee koninkrijken die voortdurend met elkaar in oorlog liggen. Danielle L. Jensen schept met deze insteek opnieuw een strategische situatie, waarbij oorlog, wraak en hebzucht de boventoon zullen voeren. Daarnaast spelen nog altijd de geheimen van de bruggen van het gevallen Itchicana een belangrijke rol.

De wrok die Zarrah voor Keris en zijn familie voelt, komt in de eerste instantie sterk uit de verf, iets waar haar achtergrond verantwoordelijk voor is. De verhaallijn heeft een aanwezige potentie om de kant van de enemy-to-lovers trope op te gaan. Dat blijkt uit hoe ze elkaar tegenkomen, een situatie dat aan de manier waarop Sisi en keizer Franz- Joseph elkaar buiten alle proportie om hebben ontmoet, doet denken. Door ongelukkige omstandigheden blijft het stel elkaar zien, en spelen daarmee een gevaarlijk spelletje. Een Valcottees en een Maridriaan die elkaar liefhebben, is ten strengste verboden in deze wereld, en hier staan dan ook strenge straffen op.

Hoewel Zarrah en haar Valcotteese soldaten er een opmerkelijke strategie op na houden, een strategie dat voor een Maridriaan onnatuurlijk aanvoelt, gaat het toch gruwelijk mis, en wordt Zarrah uiteindelijk gevangengenomen door de Mardrianen. Uiteraard kunnen afgunst, haat, verraad, en sluwheid in deze situatie niet uitblijven in deze bloederige oorlog.

Daarnaast omschrijft de auteur een sterkte aanwezige aantrekkingskracht tussen de twee hoofdkarakters, en deze is dan ook voor de lezer goed aan te voelen. Tevens wordt het verband tussen alle boeken in de serie nog eens stevig aangekaart. Zo wordt aangestipt dat Lara uit Het koninkrijk der bruggen en uit De koningin van verraad de zus van Keris is, en dat men naar haar op zoek is vanwege haar eerdere verraad. Uiteraard krijgt haar man Aren, de voormalige koning van Itchicana, hierin ook een nieuwe taak. Zo blijft de verhaallijn van deze serie helder. Afkomst speelt daarmee ook een grote rol. Als vijanden van elkaar noemen ze elkaar dan ook niet bij naam, maar zijn ze Valcotta, Maridraan of Ithicaan.

Emoties zijn aannemelijk uitgebeeld, en de wereld is erg luisterrijk uitgewerkt. De gelaagdheid komt helemaal tot uiting wanneer blijkt dat bijna alles op een briljante manier met elkaar in verbinding staat, en dat geeft elk karakter een goed doordachte plek in het geheel. De personages hebben kortgezegd intrigerende achtergrondverhalen waar alle vergelding en oorlog op gebaseerd is, en laten het geloofwaardig op hun plek vallen, als het om deze achterliggende emoties gaat. Verdriet speelt hierin ook mee. Sommige karakters laten ook niet altijd hun ware aard zien.

De interessante wendingen mogen heel doordacht en eerst uitermate geheimzinnig zijn, ze zorgen tevens voor snelle actie en grimmige spanning. Hierbij zijn eerdere hoofdrollen betrokken geraakt, en dit laat de serie moeiteloos in elkaar klikken. De lezer zal de vraag moeten stellen, wie de ware heerser is, en of liefde daadwerkelijk alles overwint. In het Koninkrijk blijkt al snel dat iedereen zich makkelijk aan verraad schuldig kan maken, en is daardoor stevige fantasy geworden waar lezers de tanden in kunnen zetten. Daarnaast wekt het plot de indruk dat de perikelen in deze wereld bij lange na nog niet over zijn. Wederom topfantasy van de hand van Jensen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.