De omslag afbeelding van het boek Klass, David - Geen weg terug
Auteur(s) David Klass
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 21 augustus 2020
Green Man voert een strijd. Een strijd tegen de overheid. Het is een soort oorlog, maar dan niet eentje om land te winnen. Nou ja, niet? Green Man wil voorkomen dat de aarde ten onder gaat aan de menselijke vernietigingsdrift door olieboringen, boskappingen en indamming van water.

De Boon Dam in Ohio is zijn volgende doel. Bij het vernietigen ervan komen echter ook onschuldige burgers om. En dat vindt de Amerikaanse president akelig, want de verkiezingen komen eraan. En dus wordt de FBI er volle bak op ingezet. Onder leiding van baas Brennan gaan ruim honderd agenten op jacht naar Green Man. Onder hen de jonge analyticus Tom Smith, die nog niet eens heeft geleerd een pistool vast te houden. Maar hij heeft een ander wapen; een scherpe brein én een dito analytisch vermogen. Hij heeft maar het minste aanknopingspunt nodig om het spoor te vinden. Maar lukt dat? En is hij op tijd?

David Klass is naast auteur ook scenarioschrijver. Zo schreef hij onder andere mee aan Law & Order. Geen weg terug is een thriller in de categorie van de ecothriller, maar dan wel een razendsnelle. Klass doet in het boek een aantal mooie dingen. Hij zet een spannend plot neer, huisvest een aantal interessante personages en leert de lezer ook nog iets over de discussie over het redden van de aarde. Want we zijn deze langzaam aan het vernietigen, zoveel is zeker. Maar wanneer is het echt te laat? Wanneer ‘kan de klok niet meer teruggedraaid worden’? Het zijn interessante vraagstukken die Klass is een verdomd goeie thriller heeft verpakt.

Tom Smith is de hoofdrolspeler in Geen weg terug. Hij is een jonge FBI agent, die de last van een vervelende jeugd moet meezeulen. Zijn vader, Warren, was een zeer succesvolle agent bij, ja ook, de FBI. En hij was een man met een drinkprobleem en had losse handjes. Tom was vaak de dupe. Schrijnend is de scene wanneer Tom in het begin van het verhaal zijn vader onder ogen komt. Met een gênante vertoning tot gevolg.

Aan de andere zijde vinden we Green Man. Misschien is hij wel de échte hoofdrolspeler. Hij wil de aarde behoeden voor totale destructie. Door de mens. Maar hoever kun je hierin gaan? Wat is een mensenleven waard. Ondanks zijn kruistocht heeft hij ontzettend veel moeite met het plegen van de aanslagen. En dat roept, ook bij de lezer, de vraag op; wat is een mensenleven waard als je een groter goed wilt redden?

Klass heeft een bijzonder aansprekende schrijfstijl. Hij heeft een flitsende pen, waardoor je als lezer door de hoofdstukken heen raast. En is het niet de schrijfstijl, dan is het wel de intrigerende verhaallijn die je aan het boek kluistert. En vergeet de dosis humor niet. Zo doet de president in het boek wel erg denken aan een lippen tuitende, dommige en kortzichtige president die…jawel, ook nu in het Witte Huis huist.

Geen weg terug is een thriller op topniveau. David Klass verpakt een interessant en boeiend vraagstuk in een spannende ecothriller die leest als een sneltrein. Lekker leesvoer!

28 maart 2024 10:24

0