Agatha Christie - De Miss Marple collectie thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Miss Marple
Auteur(s) Divers
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 5 augustus 2023

Leigh Bardugo is een Amerikaanse YA-schrijfster. Ze debuteerde met het eerste deel uit de Grisha-Trilogie. Naomi Alderman schreef haar eerste roman met de titel Ongehoorzaamheid, welke de Orange Award en de Sunday Times Young Writer of the Year Prize won. Val McDermid is een uiterst populaire Schotse thrillerauteur. Ze was jarenlang een geprezen journalist voor nationale kranten in Glasgow en Manchester. Ruth Ware maakte grote indruk met haar debuutthriller In een donker, donker bos en De vrouw in suite 10. Natalie Haynes is radiopresentator, schrijver en classicus. Ze studeerde klassieke talen in Cambridge en schreef onder andere de romans The Children of Jocasta, The Amber Fury en A Thousand Ships. Jean Kwok is geboren in Hong Kong, opgegroeid in New York en voor de liefde verhuisd naar Nederland. Haar debuut Bijna thuis behaalde de NY Times Bestsellerlijst. Lucy Foley woont in Londen en was voor ze fulltime auteur werd redacteur bij een uitgeverij. Haar debuutthriller De jachtpartij was een #1 bestseller. Elly Griffithsdebuteerde in 2009 met Dodencirkel, waarin voor het eerst de figuur van Ruth Galloway opduikt. Karen M. McManus is de auteur van verschillende Young Adult-bestsellers. Haar boeken zijn wereldwijd vertaald naar meer dan 40 talen. Kate Mosse is medeoprichter en directeur van de Orange Prize, een prestigieuze Engelse literatuurprijs. Haar meest recente boek is Schip der zielenAlyssa Cole en Dreda Say Mitchell werkten ook mee aan Agatha Christie – Miss Marple. Niet de minste auteurs dus.

Jane Marple werd aan een hele nieuwe generatie schrijvers en lezers geïntroduceerd. Ze is een personage van schrijfster Agatha Chistie. De kwieke detective wordt in dit boek keer op keer opnieuw uitgevonden. Miss Marple verscheen voor het eerst in een verhaal van Christie in 1927 en in 1976 verscheen, postuum, de laatste detective met haar in de hoofdrol. Deze bundel nieuwe verhalen is een eerbetoon aan Jane Marple, de bekendste vrouwelijke detective uit de geschiedenis van mysterie, moord en misdaad.

Lucy Foley – Het kwaad in kleine plaatsen: Foley weet de stem van Christie goed te vangen zonder haar eigen stijl kwijt te raken. Het is nostalgisch, maar voelt zeer zeker niet oubollig aan. Miss Marple en Prudence worden in dit verhaal belaagd door een gemaskerde verschijning, die vermoedelijk een vrouw heeft vermoord. Een verrassende wending en plot.

Val McDermid – De tweede moord in de pastorie: In dit verhaal kruipt de auteur in het personage van Mr. Clement, die de dienstmeid in de keuken dood aantreft. McDermid heeft haar eigenheid heel helder door laten schemeren in het woordgebruik. Een plot dat de lezer kan verwachten, maar nog altijd in de Miss Marple- stijl.

Alyssa Cole – Miss Marple verovert Manhattan: Het duurt even voordat Cole in het echte werk van Miss Marple duikt. De auteur leidt de kwieke detective rustig rond in Manhattan, waar uiteindelijk in het theater een acteur wordt vermoord. De lezer proeft hier weinig van het oorspronkelijke werk van Christie, en de insteek is een beetje apart. Voor een verhaal waarvan de aanloop tot de kern nogal lang duurt, werd de afwikkeling weer te snel bevonden.

Natalie Haynes – De ontrafeling: In een naaiwinkeltje wordt het levenloze lichaam van de knecht Martin aangetroffen. Het breiwerk van Miss Marple zorgt deze keer voor de ontknoping, welke een wel heel bijzondere insteek werd bevonden.

Ruth Ware – Kerstmis met Miss Marple: Tijdens eerste kerstdag raakt de parelketting van Mrs. Dashwood zoek. Gaat het om diefstal, of zit er meer achter deze misdaad? Ruth Ware heeft een makkelijk te volgen insteek gebruikt, waarin al veel vooraf gebeurt.

Naomi Alderman – De open geest: Wanneer professor Cuthbert Caylings tijdens het college diner, tijdens zijn toespraak van zijn stokje gaat, staat Miss Marple opnieuw voor een opmerkelijke zaak. Alderman heeft een Miss Marple- verhaal geschreven in een moderner jasje, waarbij het plot nogmaals van eenvoudige aard is.

Jean Kwok – De Jadekeizerin: Het verhaal speelt zich af op een cruiseschip dat de naam De Jadekeizerin draagt, waar roddels de ronde doen over Chinese, bijgelovige zaken. Dan wordt Mr. Pang dood in zijn hut aangetroffen. Is hij het slachtoffer van deze praatjes? De auteur laat zien hoe Miss Marple met andere culturen en gebruiken omgaat. De afwikkeling van dit verhaal laat enige stof tot nadenken achter.

Dreda Say Mitchell – Een dodelijke huwelijksdag: Wanneer een mysterieuze gast van de bruid tijdens het huwelijksontbijt naar haar hals grijpt, geeft dat Miss Marple te denken. De Carribische sfeer zit er goed in, en de auteur heeft wel een heel opmerkelijk fruitig moordwapen gekozen. Eentje waarin een kuil voor de ander wordt gegraven, maar waar ook karma ongenadig toeslaat.

Elly Griffiths – Moord in Villa Rosa: Felix Jeffries is schrijver en op weg naar Villa Rosa om een zekere Ricky te vermoorden. Uiteraard is Miss Marple ook op de locatie aanwezig. Het verhaal wordt vanuit het perspectief van de schrijver verteld, en krijgt wel een heel aparte wending, met een solide plot.

Karen M. McManus – Het moorddadige type: In dit verhaal is het perspectief voor Nicola. Zij wordt getuige in het huis van haar vriendin. Zij ziet hoe Josiah, haar vader, een morbide spelletje speelt. Maar dan lijkt het dat hij ineens een hartaanval krijgt. Wat is er echt gaande? Ook hier schiet Miss Marple te hulp, en zorgt ze voor een gedegen plot.

Kate Mosse – Het mysterie van de zure grond: De titel alleen al doet denken dat dit verhaal wel een typische Kate Mosse zal zijn. Miss Marple ontmoet een zekere Mr. Kemp. Dit gebeurt in een oude stoomtrein, en dat doet de lezer denken aan het bekende werk van Agatha Christie zelf: Trein 16.50 is hierin een duidelijke referentie. Miss Marple is in staat om twee moorden op te lossen, waarvan men nooit had gedacht dat het moorden waren.

Leigh Bardugo – De verdwijning: In deze zaak wordt de dood van Geneviéve Andrews aan alle kanten belicht. Is het zelfmoord? Of heeft iemand haar een duwtje van de dood gegeven? Bardugo legt de nadruk op de hoge leeftijd van Miss Marple, maar past tegelijkertijd haar eigen, jonge manier van schrijven op het verhaal toe.

Kennismaken met twaalf auteurs, dat is wat de lezer met Agatha Christie – Miss Marple doet. De verhalen in deze bundel zijn niet te lang. Het zijn verhalen die tevens zeer vermakelijk zijn, en heel duidelijk refereren naar het oeuvre van Christie. De uitspraak “dat er tegenwoordig moeilijk goed personeel te vinden is”, komt onverhoopt voorbij, bijvoorbeeld. Daarnaast hebben alle verhalen een verwijzing naar het plaatsje St. Mary Mead. Ook mooi om van tevoren te lezen is hoe Agatha Christie het karakter van Miss Marple in het leven heeft geroepen, en waarom. Hoewel de verhalen zeer modern aanvoelen, hebben de auteurs stuk voor stuk hun best gedaan om de verhalen zo dicht mogelijk bij het werk van Christie te houden. Misschien zijn niet alle verhalen even sterk, en komt het plot vaak op hetzelfde neer, het blijft de moeite van het lezen waard. Houdt de lezer van een goed mysterie, dan kan men met dit boek hoe dan ook het hart ophalen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.