antrax eiland john tyler thriller thrillzone.jpg
Serie John Tyler
Auteur(s) D.L. Marshall
4
Review date 23 november 2021

In 1942 experimenteerde de Britse overheid met biologische wapens om zo het nazi-Duitsland van Hitler te kunnen verslaan. Dat deden ze onder andere op een afgelegen eiland voor de Schotse kust. In de volksmond werd dit eiland bekend als Antrax eiland. Nu, tig jaar later, is het eiland nog steeds enorm verontreinigd door de oorlogsmiddelen én dus levensgevaarlijk. Toch wordt er ook onderzoek gedaan door wetenschappers.

Wanneer deze wetenschappers door een storing in de toegangsdeur opgesloten komen te zitten, wordt probleemoplosser John Tyler ingevlogen. In een mum van tijd heeft hij de deur gefikst, maar het eerste dat hij ziet is dat er gerommeld is aan de software. Er is dus opzet in het spel. En als vervolgens blijkt dat degene die Tyler moest vervangen vergiftigd is, weet hij; hier is meer aan de hand. Wie is de mysterieuze moordenaar en vooral, wat is het motief?

Antrax eiland is het eerste boek van de Britse auteur D.L. Marshall met John Tyler in de hoofdrol. Daarvoor verschenen al meerdere thrillers van zijn hand. Binnenkort verschijnt in Engeland het tweede John Tyler-deel, Black run. Antrax eiland doet in eerste instantie, door de afgelegen locatie, een beetje aan als een avonturenthriller van Clive Cussler of een boek van Alistair MacLean. Maar niets is minder waar, want eigenlijk is Antrax eiland een soort locked room thriller maar dan in een extreem gevaarlijke omgeving.

Dat laatste is iets dat Marshall ontzettend goed weet uit te werken en een uniek punt is van het boek. Want het eiland waar het boek zich afspeelt, is levensgevaarlijk. Miljarden sporen van antrax waren over de grond, waardoor een misstap letterlijk de dood kan betekenen. Deze extra dimensie geeft het boek een dieper ongemakkelijk gevoel. Immers, naast de moordenaar is het voor Tyler en consorten sowieso levensgevaarlijk op het eiland en weet je; een fout en je bent eraan voor de moeite.

Het personage van John Tyler wordt op zich goed uitgewerkt, maar wel tot een bepaald niveau. Met opzet laat Marshall het achterste van de tong namelijk niet zien, waardoor zijn protagonist nog wat mysterieus blijft. Want het is wel duidelijk dat Tyler niet de standaard deurenreparateur is, maar een reparateur van hele andere, duistere zaken. Is hij nou een geheim agent, of een contractor, of is hij toch een soldaat? Niemand weet het en ook de lezer niet, na het dichtslaan van het boek. Er is dus nog voldoende ruimte voor Tyler om als personage verder te ontplooien. Wat wel duidelijk is en goed is uitgewerkt, is dat de man voor de duvel niet bang is. Menig maal komt hij in een penibele situatie terecht en weet zich er dan toch uit te redden. En zo heel nu en dan tilt Marshall een tipje van de sluier op van de historie van zijn personage. Tyler heeft veel meegemaakt, is in oorlogsgebied geweest, en heeft mentale ‘littekens’ opgelopen. Een heerlijk personage om meer van te gaan horen.

Antrax eiland is snel geschreven en kent een vaart waardoor je dit boek zo uit hebt. Marshall beschrijft de situaties levendig en laat zien als auteur zijn mannetje te staan. Het doet soms inderdaad toch wel denken aan het werk van Alistair MacLean en dat is geen sinecure; Marshall geeft namelijk zelf aan dat deze auteur voor hem een inspirator is.

Antrax eiland is een heerlijke locked room thriller met een personage waar we slechts het begin van hebben gezien. Op een locatie waar het letterlijk levensgevaarlijk is, moet Tyler alle zeilen bijzetten om te overleven. Beide ingrediënten -de locatie en de hoofdpersoon- geven het boek iets unieks. Heerlijk, snel leesvoer!