De omslag afbeelding van het boek Keuris, Eva - Over het spoor
Auteur(s) Eva Keuris
Uitgeverij(en) Prometheus
3
Review date 23 maart 2017
Stella Lammers (ik-persoon) heeft een creatieve schrijfopleiding gevolgd en woont in een huurappartementje in Amsterdam. Hoewel zij diverse boeken heeft geschreven, staat nergens haar naam onder. Dat wil zij nu veranderen en daarom neemt ze een opdracht aan om een boek te schrijven over Ingmar van Amerongen (26). Hij heeft zeven jaar onterecht in de gevangenis gezeten na beschuldigd te zijn van de moord op de tienjarige Jordi de Wit, net zoals zijn vrienden Julian en Remi.

De vermissing van Jordi verschijnt op donderdag 21 augustus om 20.30 uur op de politietelex. De hele buurt zoekt mee. Een agente ziet Jordi drie uur later drijven in een vijver in het natuurgebied tussen Hilversum en Bussum. Dat is anderhalve kilometer van de speelplaats waar Jordi voor het laatst skatend werd gezien door een aantal omwonenden. Doordat Jordi gewond is, is duidelijk dat hij is vermoord. Hij wordt op 30 augustus begraven. Zijn hele school is aanwezig, hij is nog nooit zo populair geweest.

Stella is direct onder de indruk van de charismatische en welgestelde Ingmar, die zes jaar jonger is dan zij. Ze wil niet alleen zijn naam zuiveren maar ook zijn verhaal vertellen en gaat op zoek naar de details. Zij interviewt alle betrokkenen. Stella en Ingmar krijgen een relatie, maar dat brengt haar niet dichterbij hem of de waarheid.

Eva Keuris (1978) studeerde in 2005 af aan de opleiding Writing for Performance van de HKU. Tijdens haar studie werkte ze als eindredacteur voor de soap Onderweg naar Morgen en als dialoogschrijver. Ook schreef ze diverse toneelstukken en televisieseries en nu is zij eindredacteur van SpangaS en geeft ze les aan de Schrijversacademie. Met haar toneelstuk Addergebroed won ze in 2005 de Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs.

Over het spoor is haar thrillerdebuut. Als Stella beschrijft zij zeer gedetailleerd alles wat de betrokkenen zeggen. Zo gedetailleerd en zonder citaten dat het meer op een verslag lijkt. Doordat de auteur staccato vertelt is het geheel wat emotieloos, terwijl een geniale psychologische thriller wordt beloofd die de lezer met volle overtuiging voortdurend op een ander spoor zet. Van spanning of sporen is weinig te merken.

Keuris gaat te veel in op details en familierelaties waardoor het allemaal nogal langdradig is. Ook is het vreemd dat Stella boodschappen doet voor de, voor haar wildvreemde, Julian en zijn huis schoonmaakt.

Ondanks deze wat mindere punten, is Over het spoor over het algemeen zeker een leuk en aangenaam boek om te lezen. Dit komt vooral door de slimme keuze van de vertelstijl; die in de eerste persoon. Keuris heeft laten zien veel te kunnen. Een nieuwe thriller is, als Keuris de eerder genoemde kritiekpunten ter harte neemt, zeker het afwachten waard.

2 mei 2024 5:04

0